Kan ik me gitaar ergens laten stemmen en wat kost het ongeveer als het kan??

Weet jij het antwoord?

/2500

Ongetwijfeld zal er iemand zijn die op commerciële basis je gitaar wil stemmen, maar eigenlijk is dat één van de allereerste dingen die je moet leren wanneer je gitaar gaat spelen. Een gitaar stem je normaliter gewoon op gehoor, eventueel met behulp van een stemvork of stemkastje. Een gitaar moet namelijk - in tegenstelling tot een piano- ZO vaak gestemd worden, (dagelijks tot wekelijks) dat dat wel en hele dure danwel intensieve business zou worden als je dat zou laten doen. Maar tegenwoordig kun je je gitaar zelfs stemmen met behulp van Internet ; zo wordt het wel heel makkelijk en goedkoop ;-)

Bronnen:
http://www.onlinemuziekschool.nl/muziekles...

Een gitaar stemmen hoor je zelf te kunnen! Koop een stemvorm, speel een A op de gitaar, sla de stemvork aan en zet hem op de klankkast. Je hoort dan of de snaar te hoog of te laag zat. Draai de snaar strakker of losser, en herhaal de procedure totdat je geen verschil meer hoort. Daarna doe je één voor één de andere snaren, aan de hand van de vorige snaar. Speel steeds twee gelijkklinkende tonen. Ik stem meestal van laag naar hoog. Je kunt het natuurlijk ook vragen aan iemand die iets meer ervaring heeft met gitaren dan jijzelf. Maar het is zó simpel dat ik me niet voor kan stellen dat mensen hier geld voor vragen.

elke willekeurige gitaarwinkel wil dat heus wel even gratis voor je doen, kun je direct een stemapparaat kopen...

Misschien kun contact opnemen met een gitaardocent. Die wil het je vast leren, eventueel voor de prijs van een les. Dan kost het je een keer wat geld, maar kun je het verder zelf, en dat scheelt een hoop gedoe. En bij een muziekwinkel kunnen ze je vast ook helpen. Natuurlijk kun je het ook op internet opzoeken, maar mijn ervaring met dit soort dingen is dat het handig kan zijn als iemand het je even leert.

Ga op gitaarles! Het stemmen van het instrument wordt in les 1 behandeld, als het goed is. Er zijn verschillende hulpmiddelen om je nieuwe instrument te stemmen, zoals een stemvork waarmee je de A-anaar stemt en daarop de andere snaren, of een stemfluitje, of een stemapparaat. Het laatste is het meest praktische. Als je een akoestische gitaar hebt, vind er dan een met een ingebouwde microfoon. Een elektrische gitaar plug je eerst in het stemapparaat en met een 2e kabel in je versterker. Zo kan je ten aller tijden en tijdens een optreden snel je gitaar stemmen. Ieder snaar wordt automatisch herkent (als je dat hebt ingesteld) en dat stem je ze E-A-D-G-B-E gezien van de dikste naar de dunste snaar. Kosten: € 20-30 Tip: koop een Korg of een Yamaha, dat zijn goeie. Een Korg in pedaalvorm vind ik zelf het prettigst, op het moment dat je stemt is het geluid uit.

Bronnen:
Eigen ervaring

op leergitaarspelen.com kun je nu ter plekke stemmen, maar bij de gitaarwinkel kunej voor pakweg 24 euro een stemapparaatje kopen, die perfect en simpel werkt.. je winkelier kan je uitleggen eventueel hoe of wat, maar het werkt eigenlijk heel simpel.

Op internet:P http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/

Je kan m ergens laten stemmen. Ik zou t alleen maar cool vinden als mensen daarvoor naar me toe zouden komen. Is een stemapparaatje niet wat voor je?

Bronnen:
speelzelfgitaar

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100