Kan ik me gitaar ergens laten stemmen en wat kost het ongeveer als het kan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten stemmen?
Als gitarist hoor je zelf toch wel wanneer een gitaar vals is.
En je kan ook een stemvork of stemapparaat kopen.
Dat scheeld geld en reistijd want na een paar uurtje spelen zal je hem weer opnieuw moeten stemmen.

Antwoorden (8)

Ongetwijfeld zal er iemand zijn die op commerciële basis je gitaar wil stemmen, maar eigenlijk is dat één van de allereerste dingen die je moet leren wanneer je gitaar gaat spelen.

Een gitaar stem je normaliter gewoon op gehoor, eventueel met behulp van een stemvork of stemkastje. Een gitaar moet namelijk - in tegenstelling tot een piano- ZO vaak gestemd worden, (dagelijks tot wekelijks) dat dat wel en hele dure danwel intensieve business zou worden als je dat zou laten doen.

Maar tegenwoordig kun je je gitaar zelfs stemmen met behulp van Internet ; zo wordt het wel heel makkelijk en goedkoop ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best leuk antwoord, ik beplus je even, als tegenhanger van de minkukel hier.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??? Ik speel niet eens gitaar en ik kan ze stemmen.....
Piano laten stemmen, okee, maar een gitaar ?? Hooguit als hij helemaal op toon moet heb je een stemkastje nodig als je je oren niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enne, muzikale 'minnaars'; hebben JULLIE al een link naar een gitaarstemmer (als in : een persoon, NIET een stemkastje) gevonden ?? Ik kom ze namelijk - terecht - nergens tegen. Is geen droog brood mee te verdienen, gok ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het in alle opzichten met marleen eens, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gitaarlerares die niet een gitaar kan stemmen kan beter haar schoolgeld terug halen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gitaar moet je echt zelf leren stemmen, als je nieuwe snaren koopt, moet je na een half uur alweer stemmen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de mijne even gestemd met die link, dankje ;) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik stem ze via harmonics, heel zuiver is dat, http://www.youtube.com/watch?v=pD4j5FCninU
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu maar hopen dat je internet hebt bij je eerste optreden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf je gitaar niet kan stemmen, dan zul je waarschijnlijk ook nog niet klaar zijn om op te optreden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vanuit gaande dat je gitaar wilt gaan spelen, je kan natuurlijk altijd nog op je grote teen fluiten, dan heb je in ieder geval geen stemvraagstuk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@MrDejaVu
Natuurlijk is dat een goeie manier om een gitaar/basgitaar stemmen! Zonder stemapparaat check ik mijn stemming altijd zo. Als je mee moet spelen met een akoestische piano dan is het belangrijk om te controlen of de piano wel op A=440 gestemd is. Vaak is het wat hoger (A=442 Hz) en dan kun je of je stemapparaat daarop instellen óf je instrument op het gehoor stemmen met de A als basis.
Een gitaar stemmen hoor je zelf te kunnen!

Koop een stemvorm, speel een A op de gitaar, sla de stemvork aan en zet hem op de klankkast. Je hoort dan of de snaar te hoog of te laag zat. Draai de snaar strakker of losser, en herhaal de procedure totdat je geen verschil meer hoort. Daarna doe je één voor één de andere snaren, aan de hand van de vorige snaar. Speel steeds twee gelijkklinkende tonen. Ik stem meestal van laag naar hoog.

Je kunt het natuurlijk ook vragen aan iemand die iets meer ervaring heeft met gitaren dan jijzelf. Maar het is zó simpel dat ik me niet voor kan stellen dat mensen hier geld voor vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke willekeurige gitaarwinkel wil dat heus wel even gratis voor je doen, kun je direct een stemapparaat kopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke week, of beduidend vaker als je meer speelt.
Misschien kun contact opnemen met een gitaardocent. Die wil het je vast leren, eventueel voor de prijs van een les. Dan kost het je een keer wat geld, maar kun je het verder zelf, en dat scheelt een hoop gedoe. En bij een muziekwinkel kunnen ze je vast ook helpen.
Natuurlijk kun je het ook op internet opzoeken, maar mijn ervaring met dit soort dingen is dat het handig kan zijn als iemand het je even leert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op gitaarles! Het stemmen van het instrument wordt in les 1 behandeld, als het goed is.

Er zijn verschillende hulpmiddelen om je nieuwe instrument te stemmen, zoals een stemvork waarmee je de A-anaar stemt en daarop de andere snaren, of een stemfluitje, of een stemapparaat.

Het laatste is het meest praktische. Als je een akoestische gitaar hebt, vind er dan een met een ingebouwde microfoon.
Een elektrische gitaar plug je eerst in het stemapparaat en met een 2e kabel in je versterker. Zo kan je ten aller tijden en tijdens een optreden snel je gitaar stemmen.
Ieder snaar wordt automatisch herkent (als je dat hebt ingesteld) en dat stem je ze E-A-D-G-B-E gezien van de dikste naar de dunste snaar.
Kosten: € 20-30

Tip: koop een Korg of een Yamaha, dat zijn goeie. Een Korg in pedaalvorm vind ik zelf het prettigst, op het moment dat je stemt is het geluid uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op leergitaarspelen.com kun je nu ter plekke stemmen, maar bij de gitaarwinkel kunej voor pakweg 24 euro een stemapparaatje kopen, die perfect en simpel werkt.. je winkelier kan je uitleggen eventueel hoe of wat, maar het werkt eigenlijk heel simpel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op internet:P
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan m ergens laten stemmen. Ik zou t alleen maar cool vinden als mensen daarvoor naar me toe zouden komen.

Is een stemapparaatje niet wat voor je?