wat was het eerste progressieve rock-album?

en dan bedoel ik niet sgt pepper of pet sounds, dit waren experimentele albums, maar geen echte prog..
Wat was nou het eerste Echte prog-album?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ik zou gaan voor ‘In The Court of the Crimson King’ van King Crimson, uit 1969. Volgens mij wordt dat ook door veel andere prog liefhebbers als het eerste of op z’n minst één van de eerste prog albums gezien.

Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van mening, het is niet ‘wetenschappelijk’ vast te stellen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik heb nog even gegoogled, en op wikipedia staat over dit album ongeveer hetzelfde:

http://nl.wikipedia.org/wiki/In_the_Court_of_the_Crimson_King
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor mijn gevoel Pink Floyd met The Wall.

Maar daarvoor nog waren de Beach Boys met het album: Pet Sounds al in die richting bezig (1966)
Dat is dus echter niet wat je zoekt...

Ik hou het bij Pink Floyd.

Toegevoegd na 3 minuten:
En wat betreft Nederlandse bands: De groep Earth & Fire.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt?dat album ben ik nu helemaal aan het grijsdraaien :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS: in 1979 pas?
dat verbaast me aangezien prog juist in de jaren 70 HET genre was..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei ook: voor mijn gevoel...
rose
12 jaar geleden
Ik denk dat je je gevoel moet herijken...
rose
12 jaar geleden
Ja, hallo, Pink Floyd heeft de meeste van zijn albums vóór The Wall uitgebracht, waarvan het eerste, The Piper at the Gates of Dawn , al in 1967. De vraag is of dat al een prog-album genoemd moet worden (niet, zou ik denken). Ook vindt ik het nog maar de vraag of The Wall tot de prog-rock gerekend moet/mag worden.
rose
12 jaar geleden
Mijn favoriet is Ummagumma
rose
12 jaar geleden
Nee, Pink Floyd heeft zeker niet het eerste prog-album uitgegebracht. Hun eerste prog album zou ik 'Dark side of the moon' vinden, maar dat is dan zeker niet 'het eerste prog-album'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind persoonlijk saucerful. wel redelijk 'progy',maar het ligt een beetje op het randje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij, jij bedoelt waarschijnlijk Relics.
Dit is een verzamelalbum van 2 singles,The piper at the gates of dawn en saucerful of secrets.
rose
12 jaar geleden
Twee LP's dan toch, Menjy
Ik beperk me tot Genesis en dan vooral in de periode dat Peter Gabriel er nog in zat. Ik heb een aantal albums.
Op wikipedia staat een lijst, maar ik ken het eerste album niet. Van de andere heb ik een paar albums verzameling, maar eigenlijk vooral omdat ik de stem van Peter Gabriel zo mooi vind. Ik zet mijn favoriete album er in waarop de meeste echte rock-stukken staan die ik nog steeds mooi vind.

Selling England by the pound heb ik ook, maar daar moet je van houden. Ik vind hem wel mooi.
http://www.youtube.com/watch?v=y1tFQMjc-IE&feature=rellist&playnext=1&list=PLBC99087061926774
Er is er nog een die ouder is, maar dat album ken ik niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hun eerste album was From Genesis to Revelation uit 1969. Zie ook de Bron.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit is een later album dat eigenlijk het mooist vind. Had ik eerst als video staan: http://www.youtube.com/watch?v=5pteh5hdZlg

Ik heb het eerste nummer van dat album op youtube gevonden en toch maar als video toegevoegd.

Toegevoegd na 1 uur:
Toevoeging: Twijfelgeval is het album The Doors die ouder is. http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Doors en als je die zelf op youtube gaat zoeken dan trek je wel een doos open met veel oude en succesvolle nummers uit de jaren 60 en 70. Ik weet niet of die tot progressieve rock gerekend kan worden. Light my fire vind ik wel een goed nummer.
Volgens mij is de rest psychedelische rock en die bedoel je niet. Experimenteel vanwege drugs.

En hoewel ik dit album niet helemaal ken maar met het nummer "Sympathy for the devil" van The Stones toch ook in de buurt komt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Beggars_Banquet en dat is ook ouder. Ze waren toen allemaal onder invloed, maar dat is niet aan dat ene nummer te horen vind ik. Ik vind de grens moeilijk te bepalen.
Ik denk dat je zelf maar even moet beoordelen of het er wel of niet onder valt. Het zijn in ieder geval interessante muziekstukken, vind ik.