Hoe heet dat hulpmiddel dat alle artiesten tegenwoordig gebruiken waardoor hun stemgeluid anders (beter) klinkt? Ik kan even niet op de naam komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.8K

Antwoorden (5)

Bedoel je die oortjes?. Dit zijn in wezen kleine exemplaren van de grote monitorboxen die op het podium staan, bedoeld om de zanger zijn eigen stem goed te kunnen horen boven de herrie uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik bedoel een programma waarmee de stem kan worden bewerkt in de studio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stemmen worden niet veel bewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooo echt wel! haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere programma's voor autotune, Melodyne is een bekende onder de professionele gebruikers.
Autotune :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een sampler?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sampler
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er word meestal echo/nagalm gebruikt, dan klinkt de stem voller en je kan beter wijs houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn ook nog voor namelijk DJ's die een compressor/limiter gebruiken om hun stem gelijkmatiger te laten klinken, maar dit effect is niet geschikt voor zangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel ALLES gaat vroeg of laat door compressie om het geschikt te maken om af te spelen op de apparatuur van de eindgebruikers van muziek. En dat is helemaal niet erg, compressie wordt ten onrechte wel eens gezien als een vies woord. Dat is het niet, veelal klinken instrumenten inclusief de zangstem een stuk vetter. Op een zorgvuldige manier en met zeer goede compressors (kunnen ook software plugins zijn) kunnen we in de studio kwaliteitsmixages afleveren. Vaak worden verschillende bewerkingen ook nog eens gelaagd uitgevoerd, stemmen in een koortje apart, en een koortje in zijn geheel bijvoorbeeld
Daar niet een echte eenzijdige naam voor.
Autotune wordt wel eens gebruikt om valse tonen recht te trekken, of zelfs als effect.

Daarnaast zijn er een reeks effecten die toepasbaar zijn op de menselijke stem. De keuze hangt af van de soort stem en de soort muziek.
Een selectie: compressor/limiter, galm en ruimtelijke effecten, delay, exiter, subtiele effecten die de kleuring veranderen, buizen (simulators), etc.

Maar een zangopname valt en staat in eerste instantie met de keuze microfoon, en die kan sterk afhangen van de soort stem.

Over autotune zijn ook andere vragen gesteld op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zulke antwoorden wordt ik blij. :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks. In de studio hangt het van een goede opname van de stem enorm af of de microfoon, altijd een condensator of af en toe een ribbon, qua kleuring om de juiste manier past bij de vocalist.
Een Brauner past b.v. zeker niet bij alle vrouwenstemmen, terwijl hij het bij mannenstemmen prima doet. In de studio wordt er niet zomaar een microfoon gepakt, er wordt zorgvuldig geluisterd. Op die manier is de basis van een goed geluid gelegd. Maar ook live wordt hier erg op gelet. Om die reden hebben artiesten soms hun eigen microfoon mee, of hebben een specifieke voorkeur voor een bepaald merk en type.