Aangezien je (Bach) noemt heb je het denk ik over de beide muziekstukken, matheus passion en minder bekend de johannes passion.
De passion is het is het passie verhaal uit het nieuwe testament volgens Matheus (en Johannus) van de laatste dagen van het leven van Jezus. In het bijzonder gaat het dan om het verhaal rond de kruisiging.
Bach heeft voor deze beide verhalen op muziek op de tekst geschreven. De matheus passion is de bekendste, algemeen als erg mooi en indrukwekkend erkend, en wordt wereldwijd in de dagen voor Pasen uitgevoerd.
Er zijn ook andere muziekstukken die op deze delen van het testament zijn geschreven, maar die zijn gewoon minder bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Waarom 2? Er is ook een Lucaspassion van Bach. BWV 246.