Moet een straatmuzikant auteursrechten betalen voor een geautoriseerd werk dat hij op straat speelt?

En hoe gebeurt dit eventueel...moet hij lijstjes indienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

Ja, dat moet hij. Hij zal een licentie moeten afsluiten bij buma/stemra voor de rechten op de liedjes. Daarin wordt dan een afweging gemaakt van het aantal liedjes dat hij speelt, hoeveel mensen er luisteren en hoelang er gespeeld wordt.

Er wordt dus een overkoepelende licentie afgegeven voor zijn muziekgebruik.
Daarnaast wordt er meestal gevraagd om een lijst met gespeelde liederen. Indien dit niet beschikbaar is wordt op basis van bestaande informatie een inschatting gemaakt wat hij ongeveer gespeeld zal hebben. En op basis hiervan krijgen de componisten en tekstdichters hun geld.

Voor veelvoorkomende muziek kan zo'n referentielijst goed helpen, voor heel specifieke muziek moet een daadwerkelijk gespeeld lijst worden ingeleverd. Dit geldt bijvoorbeeld voor beiaardiers en kerkorgels.
----

Overigens betwijfel ik of er veel straatmuzikanten dit netjes betalen, het is namelijk zo lastig te controleren... Maar dat ontslaat hen natuurlijjk niet van de verplichting de auteursrechten na te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik nog zo net niet. B/S houdt zich namelijk bezig met grootrecht, dus radio, tv, mediadragers, film. Theater doen ze niets mee, althans: toen ik ze er naar vroeg ivm een theaterproductie waar ik de muziek voor had gedaan, vertelden ze dus over dat grootrecht. Als ze dan voor theaters al niets doen, waarom zou die ene straatmuzikant dan wél interessant zijn voor B/S? Het moet namelijk ook nog 'ns te handhaven zijn vanachter een bureau. Het zou een vermogen kosten als B/S 'inspecteurs' door heel Nederland de straten laat rondtrekken, en voor wat? Die paar eurocenten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe het nu zit, maar iemand die ik ken die als amateur een dansklasje heeft, kreeg zo'n 10 jaar geleden een rekening van B/S. Omdat zij er praktisch geen geld mee verdiende (de huur van een zaaltje was ongeveer even duur als wat de deelnemers betaalden), kon ze er uiteindelijk onderuit komen. Maar B/S richtte zich toen blijkbaar niet alleen op grootrecht.
Maar misschien is dat tegenwoordig veranderd.

Andere antwoorden (1)

Nee,moet hij niet.