Hoe moet je basgitaar leren?

Ik heb een basgitaar en alles wat erbij hoort, nu moet ik het alleen nog leren spelen. Wat is de beste manier om het te leren spelen? Ik neem liever geen les, omdat dat tijd en geld in beslag neemt en dar heb ik de laatste tijd niet zoveel van. Links, verwijzingen naar boeken, alles is goed! Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.2K

Het beste antwoord

Ik zou als ik jou was wel een paar lessen volgen!
Dikke kans dat je jezelf anders een vingerzetting of manier van spelen aanleert die helemaal niet handig is en wat je later heel veel moeite kost om juist weer af te leren.

Daarnaast moet je wel even weten wat een toonladder is, een octaaf, een kwint, een bluesschema, hoe je het instrument vasthoud, je houding en dat soort dingetjes.

Neem een les of 5, en vermeld duidelijk je motivatie tot die beperking. Als je een goede leraar hebt snapt hij dat. Aangenomen dat je aanleg voor het spelen hebt, begin je met het uitzoeken van baspartijen zoals je die hoort in bestaande muziek. En voor je het weet kun je aardig bassen.

Daarna kun je accoordenschema's gaan leren lezen, rustig aan, stap voor stap. En leer je jezelf feilloos aan waar alle toonhoogtes op je bas zitten.
Later kun je, als je daar behoefte aan hebt, altijd nog noten gaan lezen.

Luister dus eerst goed naar de baspartijen in de muziek en probeer deze na te spelen.

Overigens, zo is het mij precies vergaan... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel al 7 jaar piano, dus ik weet wel wat van akkoorden en theorie enzo. Meer basgitaar specifieke dingen moet ik nog leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een mooie voorsprong. Ga dan vooral even leren hoe je het instrument juist bespeeld, hoe je je vingers gebruikt erop, lichaamshouding, enzo. Succes met spelen! Het is een fijn instrument!
Ik heb inmiddels mijn 4e bas, nu een Warwick Streamer Stage I, 5 string.
Nog benieuwd naar de bas die je zelf hebt aangeschaft..?

Andere antwoorden (3)

Zoek op google naar 'How to read tabs' (tablatuur) en als je het doorhebt, het is heel simpel, moet je naar www.ultimate-guitar.com gaan. Daar kan je bijna elk liedje leren die er bestaat.

Daarnaast is het handig om wat inzicht in de muziek te krijgen. Het boek muziektheorie voor dummies is daarbij heel handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen met het lezen van tabulatuur leer je geen gitaar spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je wel verder lezen wat ik zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik weet trouwens dat je gitaar en basgitaar kan leren spelen door puur tabs te leren en lezen. Een gebrek van iemand hoeft niet standaard iedereen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil hier graag op toevoegen dat het belangrijk is dat je een goede techniek hebt.
Ik speel zelf al 8 jaar gitaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met puur tabs lezen leer je geen technieken en theorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor je mij dat zeggen? Je kan me wel een min geven, maar dat is een beetje vreemd. Ik zeg dat je gitaar kan leren spelen met tabs, maar als je echt verder wilt, zal je toch les moeten volgen. Ik speel al 6 jaar gitaar en ben een autodidact, wat inhoudt dat ik het mezelf heb geleerd. Zo te lezen is dat bij jou niet het geval, dan kan je daar wel tegen in gaan maar het is gewoon zo dat sommige mensen er meer gevoel voor hebben dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn maar heel weinig mensen die geheel uit zichzelf kunnen leren spelen. Als jou dat gelukt is, chapeau, knap hoor. Jouw talent maakt dit antwoord echter nog geen goed advies. Aanvallen op mijn persoonlijke gitaarkunsten laat ik maar even achterwege, want die staan niet in directe relatie deze vraag of antwoord of mijn reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen aanval, sorry als dat verkeerd overkomt. De vraagsteller wilt leren hoe je basgitaar speelt. Daarvoor bieden tabs een uitkomt. Wil je echter verder op de stof ingaan, zal je toch les moeten nemen. Wat kan de vraagsteller dan nog meer doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar lessen nemen, op zijn minst, en dan... zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook handig, dat is nou ook een goed antwoord.
Volg een cursus!
Of koop een set met een CD, ik heb een akoestische gitaar set gekregen en die is heel handig ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leer het van de beste bassisten. Op You Tube vind je bijvoorbeeld filmpjes van Larry Graham en Paul McCartney die basgitaarles geven!