Waar komt oorspronkelijk het accordeon vandaan?

Toegevoegd na 6 minuten:
wie heeft het uitgevonden, en waar werd het gemaakt vroeger!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9.4K

Het beste antwoord

Ruim 170 jaar geleden werd het accordeon uitgevonden door de Duitser Christian Buschmann. Hij was tevens uitvinder van het harmonium (orgel dat door trappedalen van lucht wordt voorzien).
De accordeon ontwikkelde zich uit het harmonium. In 1829 werd in Italië de eerste accordeon gemaakt, maar in 1911 kwam pas de eerste piano-accordeon op de markt.
Het wordt gemaakt van hout, met kartonnen balgen en metalen rieten. :)

Hier iets over de oorsprong:
De mens heeft zich niet vanaf zijn oorsprong met het smelten van metaal opgehouden, akkoord. Maar lang voordat een mens het vuur ontdekte had een voorouder van de vuurontdekker al de blaasbalg uitgevonden, geconstrueerd uit hout en dierenvel. Er was iets fundamenteel mis met deze uitvinding: de toepassing ontbrak. Het enorme ding veroorzaakte een luchtstroom wanneer men het dichttrapte, maar daar had men in die winderige tijden, toen het klimaat nog herstellende was van de laatste globale opwarming, geen behoefte aan. De uitvinder was zelfs al begonnen aan serieproductie, wat zowel wijst op zijn teveel aan ondernemingslust als op zijn tekort aan realisme.

Pas toen een muzikaal aangelegd stamlid eens langs de naar oplopende grootte tentoongestelde blaasbalgen liep, en er uit verveling ook eens over liep, toonden deze toestellen hun verborgen kwaliteiten. Elke balg bracht een verschillende toonhoogte voort. Een zwakke toon weliswaar, een iel "fuuuuu", maar een toon. De artiest in spé plukte een grassprietje, hield het voor de luchtstroom, en kreeg een visioen. Alleen de afmetingen klopten niet, maar daaraan viel te sleutelen. In plaats van te wachten tot een afstammeling van de afstammeling van de afstammeling van de afstammeling van de blaasbalguitvinder de eerste sleutel smeedde, pakte hij zijn moed in zijn twee rechterhanden en begon te knutselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Berlijn in 1822. Zie ook deze pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Accordion#History
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord een +