Met welke basgitaar en versterker moet ik beginnen?

Ik wil graag basgitaar leren spelen, alleen weet ik niet goed welke merken goed zijn enzo. Het liefst het complete paket onder de €150.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Je moet in principe niets, maar ik zou beginnen met een 'normale' fullscale 4-snarige gefrette bas. Binnen dat kader heb je veel modellen en het standaard model dat iedereen goed ligt is een Fender Precision- of Jazzbass variant. Dan is er nog de onderlingen snaarafstand waar je rekening mee moet houden. Wil je metal gaan spelen met een plectrum dat zijn dichtbij elkaar gelegen snaren prima, voor het vingerwerk ook weer voor de volle snaarafstand gaan. Dat geldt helemaal voor 5 en meer snarige basjes, goed naar kijken!

Maar die laatste zullen wel helemaal buiten je budget vallen. Want 150 euro voor een instrument plus versterker? Ik zou zeggen: No way, José!
En laat die versterker sowieso nog maar even staan, mocht het je lukken iets knaps voor €150 te vinden. Die heb je toch niet meteen nodig. Wat je nodg hebt voor thuis is een goedkope koptelefoon/laptop voorversterker. Die zijn er voor een tientje of 3, zelf met software en amp simulatie (heb je een iPhone/iPod?)

Bedenk dan dat nu een onzinbas kopen en over een paar maanden een 'echte' omdat men ziet dat je er talent voor hebt en je met deze bas al niet meer uit de voeten komt ook weer zonde is, vind ik.
Ik ben van mening dat je als je iets wilt er echt voor moet gaan, niet half. Ga anders eerst kijken op een muziekschool of het bassen je wel echt ligt, alvorens iets te gaan aanschaffen.

Koop geen instrument ongezien, altijd eerst op spelen en ge geluid horen, dan kopen. Wees dus kritisch! Ook al is dit lastig, want je wilt net beginnen. Neem daarom een kennis of vriend mee die al een tijdje bast en ervaring heeft.

Bij Feedback en Rockpalast heb je een grote kans van slagen!
...maar voor 150 ballen? Pffffff......
www.feedback.nl
www.rockpalace.com
Veel inspiratie met bassen! En als ik je ergens mee kan helpen, mijn postbus staat open ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaak zijn de meeste starterspakketten van dezelfde kwaliteit, dus in principe maakt het niet uit welke je koopt. Die van Yamaha zijn vaak wel goed, daar hoor ik veel goede dingen over. En dan is het zelf maar kijken welke je goed vind spelen en welke je mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is op internet niet te zeggen. Vraag je zelf eerst eens de volgende vragen af:

- Heb je al een voorkeur voor een bepaalde muziekzaak waar je de gitaar wilt gaan kopen? Of maakt het je niet uit of dat die in je woonplaats of een aan de andere kant van het land is?

- Zo ja, wat is het aanbod van die winkel? Hebben ze basgitaren op voorraad, kunnen ze elke basgitaar bestellen of werken ze met een specifiek merk?

- Wil je een 4 of een 5 snarige basgitaar? 4 snarigen zijn het standaard model, maar met 5 snarigen heb je een groter bereik wat, afhankelijk van de muziek die je wil gaan spelen, zeer handig kan zijn.

- Heb je voorkeur voor een bepaald model en/of bepaalde kleur of maakt dat je niet uit?

Als je de kans dat het basgitaar spelen je bevalt groot acht (misschien doordat je al een andere vorm van gitaar speelt die je goed bevalt, of dat je dit echt al heel lang wilt en je het al eens geprobeerd hebt op de basgitaar van een ander) raad ik je aan geen starterspakket te kopen. De prijs is aanlokkelijk, maar ze zijn zoals de naam al zegt alleen voor starters. De kwaliteit is niet geweldig, in sommige gevallen zelfs ronduit beroerd. Het klinkt leuk, goedkoop een gitaar, maar als je binnen een paar maanden een nieuwe moet omdat je met je starterspakket niet kan optreden terwijl je dat wel zou willen, dan kost het je uiteindelijk alleen maar meer.

Een gitaar is iets heel persoonlijks. Wat de één geweldig vind spelen en klinken, vind de ander echt verschrikkelijk. Natuurlijk zijn er merken die gewoon heel goed bekend staan (Denk aan Yahama en Squier) maar dat zijn vaak ook de duurdere. Je kunt het beste gewoon meerdere gitaren uit proberen, bijvoorbeeld in de muziekwinkel, en dan kijken welke gitaar qua vorm, klank en natuurlijk ook qua budget het beste bij jou past. De werknemers van die winkel kunnen je gericht advies geven, zelfs als je nog helemaal niet kan spelen (maar hou er wel rekening mee dat die werknemer iets probeert te verkópen. Als je in je omgeving iemand kent die al basgitaar speelt, is het handig die mee te nemen voor een objectieve mening).

Verder raad ik je aan Martkplaats in de gaten te houden. Hier staan soms zeer goed onderhouden gitaren op, die doordat ze 2de hands zijn toch een stuk goedkoper zijn dan in de winkel, maar zo goed als nieuw zijn. Vaak kun je er hier ook direct een versterker bij krijgen/kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+2 eigenlijk voor dit mooie complete antwoord.