Moet een Hifi versterker worden "ingespeeld" ?

In een recensie van mijn Hifi versterkes staat dat die bij aanschaf eerst wat neutraal klinkt, maar na een (niet genoemd) aantal speeluren levendige wordt.
Is dat mogelijk, of is dat audiofielen geneuzel en gewoon gewenning?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag het me af.

Het beste antwoord

Gaat het om een buizenversterker dan is daar wat iets bij voor te stellen. De buizen worden licht ingebrand.
Van een constructeur en leverancier van topklasse buizenversterkers (Klaré in Hoorn) heb ik dit wel eens gehoord en omdat deze mensen veer verstand van zaken hebben zal daar een kern van waarheid in rusten.

Bij een transistor/FET versterker zat dat effect miniem zijn schat ik in. Het zal dan eerder gaan om het wennen aan het kleurtje van het kastje, een tussen de oren verhaal dus.

De veronderstelling dat een versterker altijd neutraal behoort te klinken is onjuist. Een versterker heeft een hele lichte kleuring, o.a. door debovenharmonischen.
Daarnaast heeft elke versterker zijn eigen interne weerstand en dus dempingsfactor voor het versterker/luidspreker systeem. Een versterker met een lage dempingsfacor klinkt strakker in het laag.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een interessante toevoeging, dat de ruststroominstelling bij transistorversterkers uitmaakt in het geluid wat ze versterken. Ook al beperk je zo het netto vermogen, de klank gaat er behoorlijk op vooruit. (Je elektriciteitsrekening ook)
De TID (Transient Intermodulation Distortion) wordt hierdoor bijvoorbeeld verminderd, kort door de bocht omdat de versterker 'sneller' reageert op het ingangssignaal. Een slecht scheidingsfilter met spoelen van dun draad zal inderdaad zijn effect hebben op de dempingsfactor. Toch blijkt na luistertests een goede eindversterker met zeg 6 paar eindtorren per kant en een netto uitgang van 300W aan 8 Ohm (dempingsfactor >5000) heel anders te klinken dan een 20W versterker op een divers scala speakers, afgespeeld op 'stevig huiskamer volume' terwijl de gespecificeerde dempingsfactor van de 20W versterker voldoende zou moeten zijn en het verschil onhoorbaar.

Andere antwoorden (5)

Ik ben zelf veel met audio bezig, maar heb dit effect nog nooit zelf waargenomen. Ben ook meer in de studio bezig dan met hi-fi sets.
Mijn oom heeft eens uitgelegd dat het belangrijk is dat het hout van de speakers went aan de vochtigheid en temperatuur van de kamer. Hij beweerde dit zelfs goed te kunnen horen. Wist niet of ik hem toen moest geloven, maar zo te horen had hij wellicht gelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit bijzonder weinig hout in mijn versterker. Geen eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luukvhd, je oom doelt dan vast eerder op de spider van de speaker. Nieuwe spider worden na een week of 1 à 2 muziek draaien soepeler waardoor ze klinken zoals bedoeld door de fabrikant.
Dat heet in het Engels de burn in. Best een bekend en te verklaren proces.
Een versterker hoort juist neutraal te zijn en niets toe te voegen aan het geluid. Doet ie dat wel, dan is het m.i. geen goede versterker.
Hij moet weergeven wat er binnenkomt en niets toevoegen.
Volgens mij is dat idd gewoon audiofiel geneuzel, zo als vroeger veel voor kwam in het blad Home Studio..Daar werd aan b.v. luidsprekerkabels ook wonderbare eigenschappen toegeschreven. Dat ging uiteraard alleen op voor de superdure kabels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In laten spelen is onzin, alleen navigaties moet je in laten komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin tenzij het een buizen versterker is dan moeten ze opwarmen. Is bij gitaar versterkers vaak.
Elke type versterker heeft wel zijn eigen klank maar dat heeft veel te maken met het type voeding die er in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inspelen is onzin, een goede versterker moet idd neutraal zijn. Waarschijnlijk overgebleven uit het buizen tijdperk.