Hoe zit het met muziekrechten bij het maken van een promofilmpje?

Ik ben gevraagd een promofilmpje te maken voor een lokaal evenement. Ik wil daarbij muziek gebruiken, en hoewel we waarschijnlijk maar hooguit 2000 views zullen hebben... kan ik me voorstellen dat dit problemen op gaat leveren als dit filmpje via youtube, twitter en facebook gebruikt gaat worden.

Hoe zit het met de rechten hiervan? Kan ik tegen betaling nummers gebruiken en hoeveel kost dit dan? En is het mogelijk om dit te omzeilen door bijvoorbeeld een cover te gebruiken van een bekend nummer? Alle informatie is welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Antwoorden (3)

Via onderstaande site mag je gratis muziek downloaden en gebruiken in je filmpjes.
Als je het voor commerciele doeleinde gaat gebruiken weet ik niet wat de regels zijn, maar je mag het wel onder je filmpje plaatsen!

Het aanbod van muziek is zeer variabel.
Van langzame muziek, tot zeer harde beuk muziek!

Als je de site bezoekt, doe dit dan niet in internet explorer maar in een andere browser.
Deze site ondersteund alleen mozilla firefox, google chrome en opera.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ohja, om nog even op de vraag zelf in te gaan.
Je mag alleen top40 nummers gebruiken als ze niet langer dan 30 seconden per stuk te horen zijn in je filmpje.
Maar youtube stelt de voorwaarde dat alles wat je op de site zet van jezelf moet komen, of je moet toestemming hebben van de maker.
Dus ik denk dat je ook geen 30seconden aan muziek op youtube mag zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de betreffende artiest(en) (-bureau) uiteraard via e-mail/telefoon gewoon vragen of je een stukje mag gebruiken. Bij een cover zul je de coverband moeten vragen. Veel artiesten zullen je kosteloos iets laten gebruiken mits er een bronvermelding is. Maar altijd eerst vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 30 secondenregel is een fabeltje. Je krijgt te maken met synchronisatierechten (Stemra) en eventueel ook vertoningsrechten (Buma). Ik heb daarover een uitgebreid verhaal geschreven en op m'n website gezet:

www.woutersiteur.nl/muziekrechten

Als je na het lezen ervan nog vragen hebt mag je me altijd bellen.