is "Agarra mi mano" mannelijk, vrouwelijk of onzijdig?

Komt uit het liedje: Agarra Mi Mano van Sean Paul.
Ik vroeg me af of het klopt als ik (meisje) zeg: Agarra mi mano

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

"Agarra" is de derde persoon enkelvoud van "agarrar": pakken of nemen.

De tekst betekent dus: "hij pakt mijn hand" of "zij pakt mijn hand", of zelfs "het pakt mijn hand".

"Mano" betekent hand. De vorm daarvan is niet afhankelijk van het geslacht van de eigenaar - je zegt dus altijd "mi mano".

Jij kunt als meisje dus prima "agarra mi mano" zeggen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bovenstaande antwoord is in zijn algemeenheid helemaal juist. Ik wil echter één ding aanvullen.

De uitleg m.b.t. "Agarra" klopt, het kan inderdaad de 3e persoon enkelvoud van het werkwoord "Agarrar" zijn (hij/zij/het pakt). In dit lied is dat echter niet zo. De zanger zingt namelijk tegen een (denkbeeldige) vrouw, zoals blijkt uit een latere zin "Mujer yo te amo" wat betekent "Vrouw (meid), ik hou van jou.".

"Agarra" is in de zin "Como ayer agarra mi mano." de gebiedende wijs, die tegen de betreffende vrouw wordt uitgesproken. De hele zin luidt dan ook "Pak mijn hand, zoals gisteren." of zoals wij in het Nederlands misschien eerder zouden zeggen "Pak mijn hand, zoals je dat gisteren deed.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede toevoeging! Maar eigenlijk is jouw bron niet het feit dat je Spaans spreekt, maar het feit dat je de *volledige* tekst van het lied kent. Die tekst kende ik niet, dus ik ging in mijn antwoord alleen uit van de drie woorden die vraagsteller citeerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb de tekst inderdaad even opgezocht op Internet. Vandaar de toevoeging.