Wat zijn Midi files?

Ik heb pas een keyboard aangeschaft ,lesboekjes en via youtube liedjes aan het uitproberen en oefenen.
Nu lees ik iets over midi files...kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat dit is?

Is dit interessant voor een beginner?

Mijn keyboard heb ik aangeschaft omdat ik graag songs van Lady Gaga wil spelen en daarnaast bekende popsongs.

Alle tips zijn ook welkom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7.7K

Antwoorden (4)

Midi is een interface taal voor electronische muziekinstrumenten. Een vrij technisch verhaal dat op onderstaande link duidelijk wordt uitgelegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface

Veel creatief plezier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MIDi staat voor Musical Instrument Digital Interface. Een midibestand bestaat uit commando's om een elektronische muziekinstrument aan te sturen. Dan kunen commando's zijn om de noten van een muziekstuk ten gehore te brengen, maar ook bijv. om bepaalde instrumenten op je keyboard in te schakelen . Je kunt ook een computer aansluiten op je keyboard en dan bijv. midi-opnames maken van je spel (met speciale software) of omgekeerd je keyboard muziek laten maken dmv de (bijv. gedownloade) midibestanden op je computer !
Die kun je dan bijv. gebruiken om te oefenen of om een partij in mee te spelen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Midi is de file die een zelfspelend instrument bespeeld. Zoals de papieren rol bij de Pianola. Werkt net zo als midi met 1 of 0. (gaatje of geen gaatje)het word vandaag de dag ook vaak gebruikt om draaiorgels en kermisorgels , die normaal maal op orgelboeken werken, gebruikt. Dan kan het orgel de meest geweldig nieuwe arrangementen spelen zonder dat er weer een heel nieuw boek uit gekapt hoeft te worden:) Kort om een schat aan kunst is te behalen als je er mee om kunt gaan:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MIDI is inderdaad de "taal" waarin veel muziekapparatuur met elkaar communiceert.
In het geval van een MIDI-file en een keyboard zullen via MIDI (sterk vereenvoudigd...) 4 verschillende opdrachten gestuurd worden:
- Welk "instrument" moet er klinken
- Welke noot moet er klinken
- Hoe lang moet deze klinken
- Hoe hard moet deze klinken
Omdat MIDI een gestandaardiseerd formaat is zal een MIDI-song op ieder keyboard dus hetzelfde klinken, los van de geluidskwaliteit-verschillen natuurlijk.
Het grote voordeel van MIDI-files is dat omdat er alleen hele eenvoudige data wordt verstuurd, en niet echt geluid (WAV, MP3 o.i.d.), de bestanden heel klein kunnen blijven. Pas in het keyboard worden de pulsjes vertaald naar echt geluid.