Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft een handleiding hoe ik handmatig met Audacity of Goldwave etc. van een mono opname een bruikbare stereo track kan maken die prettig klinkt?

Ik heb een leuke opname die is gemaakt met een (mono) telefoon. Nu kan ik die wel dupliceren naar een dubbelmono opname in Audacity. maar dan hebben links en rechts exact hetzelfde geluid. Wie weet een leuke manier om de sporen zo van elkaar te laten verschillen dat het stereo effect enigszins hoorbaar wordt. Welke software heb je ervoor gebruikt en welke handelingen zijn nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als het stereo-effect niet opgenomen is dan kan het ook nooit naderhand toegevoegd worden.
Het stereo-effect wordt bereikt doordat verschillende bronnen van geluid met kleine tijdsverschillen links en rechts hoorbaar zijn.
Omdat in het mono-geluid alle bronnen tegelijkertijd zijn opgenomen kun je die niet later uit het totaalgeluid afsplitsen.
Het enige effect dat een klein beetje ruimtelijk klinkt zou een galm zijn die je links en rechts in tegenfase tegelijkertijd met het mono-track in het midden laat meelopen, hiervoor moet je een kopie van het dubbele monosignaal helemaal in galm omzetten en daarna een van beide kanalen in tegenfase zetten.
Als je deze galmsignalen niet te hard met het oorspronkelijke monosignaal laat meelopen dan heb je het gewenste resultaat.
Het is nog lang geen echt stereo, maar het klinkt wat ruimtelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding