In het Nannerl Notenbuch staan wat composities die Wolfgang Amadeus Mozart gecomponeerd heeft toen hij slechts vijf jaar oud was.

Welke van deze composities hij als aller eerste maakte is (mij) onbekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De muziek van Mozart kwam niet uit, in de betekenis zoals wij die kennen. De middelen om muziek te verspreiden waren zeer beperkt, zonder CD, radio en televisie en internet. Veel van de muziek van Mozart is dan ook helemaal niet geschreven voor de "massa" maar voor de plaatselijke elite, of in opdracht van vorsten en bisschoppen.

Ludwig von Köchel (1800-1877) heeft alle werken van Mozart netjes op een rijtje gezet; de Köchel-Verzeichnis, afgekort KV. Wanneer bepaalde werken uitkwamen valt dus niet zo makkelijk te beantwoorden, maar wèl waneer ze zijn gecomponeerd. En met wat speurwerk valt ook nog wel te achterhalen, wanneer een werk voor het eerst werd uitgevoerd.

Toen Mozart een jaar of 8 oud was, ging hij met de hele familie (met zusje Nannerl) op concertreis door Europa, en ze zijn ook in Nederland geweest. Je kunt best aannemen dat hij daar ook zijn eerste zelfgecomponeerde werkjes heeft gespeeld. Mozart was een wonderkind, en dat trok veel bekijks.

Hieronder een complete Köchel-Verzeichnis, en daar kun je zien dat het Requiem zijn laatste werk was, (niet voltooid) en wat simpele pianowerkjes zijn eerste composities zijn.

http://dardel.info/musique/KoechelVerz.html