er bestaat licht klassieke muziek. wat is dat? en bestaat er dan ook zware klassieke muziek? en wat zou dat dan zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.4K

Het beste antwoord

Licht klassieke muziek ligt makkelijk in het gehoor zoals walsen van Strauss en het repertoire van André Rieu. Deze muziek is goed te volgen, vrij eenvoudig van opzet en met weinig contrasten in dynamiek. En je kunt er op dansen.
Zware muziek is bijvoorbeeld een symphonie van Sjostakovitsj. Daarin is veel te horen. Zoveel dat je het stuk meerdere keren moet beluisteren om het te kunnen volgen en begrijpen. Meestal weet je niet wat er komen gaat, het is dus minder voorspelbare muziek.
Ook muziek van Webern, Ustvolskaya en andere 20e eeuwse muziek is niet goed te volgen want de stuctuur is anders dan we gewend zijn.
Dit is even de uitleg in een notendop. Mochten er verder te weinig andere antwoorden komen dan leg ik graag nog wat meer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag er nog meer informatie bij? Niemand reageert.. en ik vind het erg interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, heb je hier wat aan? Zie beneden.

Andere antwoorden (1)

Voor mij ligt het ietsje anders : voor mij is 'lichte' klassieke muziek de muziek van bijv. Mozart, of Vivaldi : heerlijk om naar te luisteren, terwijl je bijv. je planten verzorgt of een gezellig zondagochtendontbijtje klaarmaakt. Het 'kabbelt', maakt je vrolijk, en er zijn weinig momenten in, dat je als het ware door elkaar geschud wordt.

Zware klassieke muziek is voor mij bijv. opera, of Wagner, met enorme gevoelsverschillen, muziek waar je echt door gegrepen wordt, en die je tot in je tenen voelt. Heftig, als een onweersbui of een storm op zee met een rotskust, waar enorme golven op te pletter slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! Dit klopt ook. Mijn eerste gedachten gingen ook uit naar Mozart ea. Het is lastig om in het kort een duidelijk antwoord te formuleren.
Wat Sjostakovitsj betreft: Hij heeft behalve zware symphoniën ook licht verteerbare muziek geschreven. Net als Mozart.
Jouw antwoord vind ik een goede aanvulling op de mijne.
Mocht je in mijn antwoord iets vinden dat (helemaal) niet klopt dan hoor ik het graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij noemt alleen de meest moderne klassieke muziek als 'zwaar', maar dat zie ik toch niet zo. Ik ben in moderne klassieke muziek absoluut niet thuis, gewoon omdat ik het vaak dissonant en ronduit lelijk vind. Korngold, Richard Strauss, Stenhammar, Delius, Copland, Vaughan Williams, Elgar en Gershwin zijn de 'laatste', modernste componisten, die ik enorm kan waarderen, zonder dat dit heel gemakkelijke muziek is, maar het is wel toegankelijk en harmonieus. Als ik mezelf moet dwingen naar iets te luisteren wat ik niet mooi vind, alleen omdat het klassieke muziek is, heb ik daar gewoon geen zin in. Ik luister naar muziek omdat het me gelukkig maakt, niet omdat het zo knap gemaakt is. Maar smaak van muziek is natuurlijk persoonlijk, en als zodanig zou er nooit iets niet kunnen 'kloppen' aan jouw antwoord, hoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk hoor! Dat laatste. Natuurlijk wil ik niet alle moderne en/of 20e Eeuwse componisten over één kam scheren. Ook in deze tijd wordt er nog toegankelijke en licht muziek geschreven.
Het strijkoctet van Enescu vind ik licht. Het concertino voor pianotrio en orkest van Martinu ook. Heb laatst nog een gitaarconcert aangeschaft van Leo Brouwer (*1939) ook licht verteerbaar. De Mattheus Passion van J.S. Bach is daarentegen weer loodzwaar, zeker als je dat afzet tegen een Brandenburger Concert. Ik heb dus geprobeerd een kort en helder antwoord te formuleren met enkele voorbeelden. En met nadruk op het technische aspect. Als er misverstanden zijn ontstaan dan betreur ik dat. Verder wil ik je niet dwingen om 10 keer naar de 8e symphonie van Sjostakovitsj te luisteren, daar wordt die niet minder zwaar van. Gelukkig niet zelfs!
In mijn optiek is lichte of zware muziek geen kwestie van smaak, maar van een aantal objectieve maatstaven en aspecten, zoals: goed te volgen, eenvoudig van opzet, weinig contrasten in dynamiek, minder voorspelbaar heftige contrasten in dynamiek. Of zoals jij mooi verwoordt: muziek die je tot in je tenen voelt.
Ik hoop dat ik eea heb kunnen verduidelijken.
groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zigeuner vroeg in zijn reaktie op je antwoord om meer informatie : die heeft hij door onze wisseling van gedachten en voorbeelden nu inderdaad gehad!!!
Groetjes terug!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat hij er wat aan heeft! :)
Kunnen we anders nog een boek aanbevelen?