Is er ook 'literatuur' in de muziek?

Met boeken heb je literatuur, en dat kun je grotendeels aan een paar punten herkennen. (bijv. de diepgang)
Maar heb je dat ook bij muziek?En hoe zou je dat kunnen herkennen?
Abba, Micheal Jackson, maar ook Beethoven en Mozart,
die zouden denk 'k ik wel in de 'literatuurlijst' kunnen komen als die zou bestaan?....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (6)

Er zijn natuurlijk liedjes met een verhaal, maar met literatuur worden boeken etc. bedoeld, niet muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men spreekt toch wel van de 'muziekliteratuur'. Ik denk dat daar de (meeste) klassieke muziek onder valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Literatuur betekent letterkunde!
Onder muziekliteratuur kan je dus boeken verwachten met als onderwerp muziek.

Muziek zelf is dus geen literatuur.

Om er een soort literaire invulling aan te geven is net als met kunst, heel moeilijk. Iedereen geeft weer een andere invulling aan datgene dat hij/zij als een 'meesterwerk' beschouwt of erg aansprekend vindt.
12 jaar geleden
Het verschil zit 'm denk ik in het doel van de muziek. Hier op Goeie Vraag staat muziek bij de rubriek Entertainment. Maar de door jou beoogde soort muziek valt daar niet onder. Eigenlijk zou er bij Kunst & Cultuur óók een rubriek muziek moeten zijn. Daar passen dan de composities bij op dezelfde manier zoals bepaalde boeken literair zijn. De meeste klassieke werken behoren er feitelijk toe. En populaire muziek valt voor het merendeel onder amusement, dus die kan je niet indelen bij Kunst.
Amadea
12 jaar geleden
De artiest Rick Wakeman, heeft literatuur in zijn muziek hij heeft thema cd's uitgebracht, o.a; The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kijkt naar de Literatuur als je het over boeken hebt, bepalen de literatuurcritici wat er wel bij hoort, en wat niet. Het stempeltje 'Literatuur' is een soort erkenning dat het het om een letterkundig hoogstaand werkje gaat. Dit is een waardeoordeel en dit is uitermate subjectief. Wat de een literatuur vindt, vindt de ander bagger. Zelfs onder literatuurcritici geldt dit. Subgenres zijn bijna bij voorbaat uitgesloten van een goedkeuring door de critici, totdat een halve eeuw later blijkt dat een werk uit een subgenre een veel grotere invloed heeft gehad dan de literaire keutels van de goedgekeurde auteurs.

In de muziek zie je eigenlijk het zelfde: de waardering die aan populaire muziek gehangen wordt, wordt bepaald door een aantal vooraanstaande critici die bepalen wat tot de 'creme de la creme' behoort en wat bagger is. En die zijn het onderling lang niet altijd met elkaar eens. De tijd zal leren wat de Echte Classics zijn.

Literatuur zit tussen je oren, net als 'goede muziek'.