Kun je goed piano leren spelen op een (digitale) piano met maar 61 aanslaggevoelige toetsen?

De een zegt van wel en de ander weer van niet.
Ik wil graag lange tijd vooruit en niet binnen korte tijd een andere piano aanschaffen omdat deze alleen voor beginners geschikt zou zijn.
Overigens ga ik lessen volgen en daar voorlopig oefenen in de muziekschool op een normale piano met dus 88 toetsen.
Waar moet ik nog meer op letten bij de aankoop, heb ik bv perse pedalen nodig welke bij de digitale piano die ik heb gezien er maar een heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Inderdaad, vroeg of laat kom je toetsen te kort en ga je verlangen naar 88 toetsen. Maar wat belangrijker is, is om te voelen hoe 'gewogen' de toetsen zijn. De meeste keyboards (ook de aanslaggevoelige) voelen gewoon als veertjes aan, en het voelt niet of er een hamertje aan vast zit. Bij de betere elektrische piano's is dat gevoel heel knap nagemaakt, en dan kun je meer expressie (hard/zacht) in je spel leggen.

Qua pedaal heb je 99% van de tijd alleen een sustain pedaal nodig, dus eentje is zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor de informatie. Dan weet ik nu wat me te doen staat. Dat van een sustain pedaal wist ik ook niet.

Andere antwoorden (1)

61 toetsen is dus 5 oktaafs. Ik zou het niet proberen. Je komt toch al gauw toetsen te kort. Het geeft ook 6,5 oktaafs digitale piano's. Daar kun je veel beter mee uit de voeten. Ik kan het weten. Ik heb vroeger pianoles gehad op een echte piano. Later ben ik keyboard gaan spelen. Ik had een 5 oktaafs keyboard en een 6,5 oktaafs keyboard. Maar voor mooie pianopartijen te spelen koos ik altijd de 6,5 oktaafs.
Dus om het te leren kan het wel. Maar om een tijd mee door te kunnen zeg ik van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, dan weet ik nu dat ik naar een met meerdere toetsen uit ga kijken.