Hoe krijg ik meer kennis van muziek theorie?, opbouw etc

Ik ben bezig met het maken van een liedje in FL studio en nu klinkt het wel maar nu heb ik ongeveer 2 minuten dan ben ik klaar en heb geen goede intro - kern - uitro, wil hier meer over leren maar weet niet wat het beste is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou beginnen met het boek 'Muziektheorie voor dummies'. Het klinkt natuurlijk alsof het heel simpel is, maar het worst redelijk pittig. Deze heb ik vroeger ook als eerste gebruikt en daar heb ik veel aan gehad. Dat is echt de basis van de theorie. Als je daarna nog vragen hebt, is op muziekles gaan misschien wel handig, of een muziektheorie cursus volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf 4 jaar op drummen gezeten en natuurlijk muziek op school gehad en was over het algemeen wel aardig met muziek. Zal eens zoeken naar een PDF van het boek. Kijken of het is wat ik zoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek op school is over het algemeen niet echt van hoogstaand niveau, maar vaak heb je er wel voordelen mee. In het begin van dat boek vraag je je af waar het over gaat. Hoe verder je in het boek komt, hoe meer samenhang alles krijgt en krijg je meer inzicht. En hoe meer inzicht je hebt, hoe meer je het kan toepassen in eigen muziek :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor muziek maak jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral rock, met allerlei invloeden :P

Andere antwoorden (2)

Cursus gaan volgen, misschien is er in je gemeente een muziekschool waar dit gegeven wordt. Schiet meer op dan boeken gaan lezen over het onderwerp, wat ook zou kunnen
12 jaar geleden
Als ik je vraag goed begrijp wil je vooral leren hoe je een muziekstuk af kunt maken met kop en staart en een goede spanningsopbouw. Dat is het componeren en arrangeren van een muziekstuk. Grotendeels is dat toch eigen creativiteit.

Je zit zo te zien in de rock-hoek, je zou eens kunnen kijken bij een van de popacademies of ze een cursus voor buitenstaanders aanbieden. Wat ik je ook kan aanraden is om nummers die je goed vindt te analyseren. Hoe steekt het in elkaar, waar komen de verschillende stukken (intro, intermezzo's, bruggetjes etc.) terug. Ook je muziek laten horen aan een muzikant die je kent en waarvan je weet dat hij/zij eigen nummers maakt is natuurlijk ook leerzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit meer richting electro muziek ( house/dance/dubstep ) En kom theorie te kort mbt tot opbouw, en rollen zoals bassline-lead. Maar heb gister op youtube gekeken en hier kon ik toch wel enkele zinvolle filmpjes vinden.