Is het mogelijk om over te stappen op piano, als je keyboard speelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (7)

Is zeker mogelijk, ik heb het zelf ook gedaan. Heel veel verschil zit er niet in, met keyboard zijn de akkoorden alleen anders, maar het gaat om je vingerwerk, en aangezien je al keyboard speelt zit dat er al voor een groot deel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je akkoorden zijn anders? Akkoorden bestaan altijd uit dezelfde tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het spelen van keyboard sla je deze anders aan dan bij het bespelen van een piano. Overigens heb ik het dan expliciet over de stijl die mij aangeleerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zeg je het echt vreemd, ik keek ook al op van die zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest ook ff nadenken :) Maar je bedoelt waarschijnlijk dan iets als: de C aanslaan geeft een c-majeur, de C en de Es aanslaan een C-mineur, en de C en de Bes aanslaan een C-septiem en zo? Ik speel ook veel keyboard maar ik haat die instellingen, word er doodmoe van. Ik gebruik liever gewoon drie of vier vingers en sla het hele akkoord tegelijk aan ('fingered chords' bij mijn meestgebruikte synthesizer).
Ja, tuurlijk is dat mogelijk ,alleen speel je met piano niet met akkoorden en met keyboard wel.
Maar omdat je, als het goed is, al noten kan lezen zal je het piano spelen heel snel onder de knie krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook gedaan en het bevalt goed! Alleen heb ik in het begin last gehad dat je bij de piano de toetsen
harder moet indrukken haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan wel, maar het is wel een heel ander instrument en daarom is het zinvol ook les te nemen. Het pianoklavier speelt anders en is aanslaggevoelig, heeft een groter bereik, er zijn er 2 speciale pedalen etc.. En natuurlijk is er geen sprake van trucendozen zoals automatische accoorden en begeleidings-automaten, je moet elke noot zelf produceren. De muziekboeken voor keyboard zijn ook niet zo geschikt voor piano.

Bovendien kun je bij je keyboard nog wel eens een koptelefoon opzetten, maar bij pianospel is enig overleg met huisgenoten of buren vaak wel gewenst. Tenzij het een elektronische piano is natuurlijk, maar je gaat natuurlijk voor echt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook aanslag gevoelige keyboards
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En full scale (weighted) keyboards met pedalen.
Tis maar wat je onder "keyboard" verstaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als vraagsteller een keyboard zou bezitten met "full scale weighted" klavier, lijkt me de vraag overbodig.
Ja, dat is zeker mogelijk.
Je kan volgens mij niet van piano naar keyboard overstappen. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Dat is technisch onmogelijk, en bovendien in de Nederlandse en Europese grondwet streng verboden.
Zeker kan dat, het is zelfs makkelijker om van keyboard op piano over te stappen, dan als je niets speelt of een ander instrument zonder toetsen. Je kent immers al je weg op het toetsenbord, de noten, de akkoorden en de vingerzetting. Deze zijn allemaal hetzelfde.

Een groot verschil is dat een piano maar één klank heeft, d.w.z. de natuurlijke klank van de piano. Met een keyboard kun je vaak vele (digitale) klanken kiezen of bewerken.
Verder is de piano een mechanisch instrument. Met jouw vingerkracht bepaal je hoe hard de hamertjes op de snaren terechtkomen, dus hoe hard de toon (of tonen) klinkt. Met een goedkoper keyboard kan dat vaak niet. Dat kan weer wel als je een aanslaggevoelig keyboard hebt. Maar die gevoeligheid wordt voor een groot deel elektronisch opgewekt en voelt heel anders dan bij een piano. De piano heeft trouwens ook houten toetsen, keyboards meestal niet.
Tenslotte heeft het klavier van de piano een standaard toonbereik van laag tot hoog (al zijn hier weer uitzonderingen op). Keyboards zijn er in allerlei klaviergroottes/bereik.

Op dit gebied is al eens eerder een vraag geweest op GoeieVraag, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel mogelijk ja, maar op een keyboard zitten wel het één en ander een paar extra knopjes op, dat zou ik nog wel even bestuderen...