Ik speel ongeveer een jaar piano en wil later graag naar het conservatorium. Hoelang per dag moet ik zeker oefenen om dit te bereiken?

Ik ben nu 13

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.2K

Antwoorden (3)

Veel hangt af van je talent. Bovendien moet je naast je muziek training ook normale school, wat muziek geschiedenis ed leren.

Ik heb gehoord van muziek studenten dat ze tot 6 uur per dag oefenen,,,echter, dat moet je langzaam opbouwen anders krijg je overbelasting van je lichaam en klachten.
Begin dit jaar maar met 0,5 tot 1 uur per dag echt goed oefenen...zou voor dit jaar genoeg moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik studeerde ongeveer 5 uur per dag. Heb ook conservatorium gedaan, maar uiteindelijk kun je er helaas niet zoveel mee later. Het is absoluut geen marktgerichte opleiding. Je moet wel erg ver boven het gemiddelde nivea uitkomen wil je ervan kunnen leven. Dus als je goed wil worden zou ik met 4 uur per dag beginnen. Dat deed ik ook op jouw leeftijd. Als je echt talent hebt kun je het misschien wel met 3 uurtjes per dag af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder te weten hoe talentvol je bent, en hoe snel je dingen leert (of je dingen eigen maakt) kun je daar in het algemeen niets over zeggen. Ook weten we natuurlijk niet hoe ver je in dat jaar dat je les hebt, al bent gekomen.

Dit soort zaken moet je bespreken met je pianodocent. Hij/zij weet precies je niveau en hoeveel aanleg je hebt. Ook weet hij wat de eisen zijn, waar je aan moet voldoen als je toelatingsexamen wilt doen. Met die informatie kan je docent precies bepalen hoe veel je moet studeren.

Om niet alleen te weten te komen, hoelang je moet oefenen, maar nog veel meer, moet je eens een open dag bezoeken. Helaas is de open dag in den Haag pas weer in februari 2012, maar Utrecht heeft op 26 november a.s. een open dag.

Je kunt dan de sfeer eens proeven, vragen stellen aan docenten en studenten, en zelfs voorspelen en een proefles krijgen. Als je van muziek houdt, is zo'n dag echt een aanrader. Je komt heel veel te weten, en er zijn ook allerlei leuke kleine concerten. Succes!