Waaraan kun je popmuziek herkennen?

Het gaat om het liedje You raise me up van Westlife. De vraag is: wat zijn de kenmerken van de stijl of het genre?

Toegevoegd na 7 uur:
Uit alle muziek hoe herken je popmuziek?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb het inderdaad over de hedendaagse popmuziek. De vraag is hoe je uit alle muziek popmuziek kunt herkennen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
11K

Het beste antwoord

Pop. Je herkend pop muziek aan de melodie: er komen meestal 2 en soms ook 3 accoorden in voor. Meestal hoor je het vaakst het d en g accoord langs komen. Met een mooie beat op de achtergrond.

Toegevoegd na 6 minuten:
Pop liedjes zingen lijkt meestal simpel, dat is een hele belangrijke kenmerk. Maar als je het moet zingen denk je wat anders. In pop muziek komt meestal viool in voor, de enige pop nummer met weinig tonen is konijntje doe maar wiebelen van aka the junkies. In pop muziek nummers word altijd gezongen. Maar pop is een hele gecombineerd gengre. Het is de brug of het kruis punt van dance, soul, bleuse, his hop muziek. Vandaar dat pop muziek ook zoveel succes heeft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kort om in pop muziek word gezongen, er zit een lekkere beat achter, maar het kan ook schommelen tussen bleuse en dance (denk maar aan one, Swedish house mafia).

Toegevoegd na 14 minuten:
Pop heeft meerdere stylen en vertakkingen. Black eye peace is een goed voorbeeld er van. Ze maken muziek dat op het randje van pop muziek staat. Ze hebben hiphop, dance, bleuse. Pop style, het begrip pop is dus een zeer breed en uitgebreid begrip. Maar wel erg leuk.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik zei perongeluk dat er in pop altijd word gezongen, dat is meestal wel het geval maar niet altijd. Maar een ding pop is geen house muziek, sorry, achter house muziek staat een steevigere beat en ja meestal wordt daar niet in gezongen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel popliedjes waarin niet gezongen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? Welke nummers dan? Want dat is volgens mij het kenmerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The shadows : met heel veel verschillende nummers.
OMD : joanne of arc
Vangelis : conguest of paradise.
House wordt ook vaak niet in gezongen. Is wel pop.
En in de popgeschiedenis zijn er nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ik wet het er even bij.

Andere antwoorden (2)

Popmuziek kun je vaak herkennen aan de simpele songteksten, herhalende melodieen en het gebrek aan diepgang.

Tegenwoordige popmuziek is meer gemaakt voor easy listening en bevat vaak weinig tot geen creativiteit.

Popmuziek is vaak gemaakt om veel geld te verdienen, waarbij de creatieve, kunstzinnige factor vaak ondergesneeuwd is.

Nou mogen we dit vrij subjectief vinden, maar, een enkele uitzondering daargelaten, geef me eens ongelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je ongelijk. Simpele songteksten? Gebrek aan diepgang? Ik kan met allerlei voorbeelden komen waarom je ongelijk hebt, maar ach...
Je mag niet alles over één kam scheren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je ook ongelijk. Beetje simplistisch gedacht. Pop staat voor populair. Dus als je het zo bekijkt was bv mozart in zijn tijd ook pop.
Maar je gaat erg kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je ook ongelijk. De populaire muziek van ELKE tijd wordt door een groep mensen oppervlakkig genoemd, terwijl een deel van de muziek waar wij nu naar luisteren de 'klassieke meesterwerken' van de toekomst zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je ook mogelijk, spijt me zeer. Je hebt wel gelijk dat er accoorden worden herhaalt maar dat maakt het interessant. Want het is toch hartstikke knap om met 2 accoorden een geweldig goed nummer te schrijven? Ik wil even een paar tips geven voor goed antwoorden. 1 een goed antwoord moet gebaseerd zijn op feiten. Uitleg: je schrijft je meningen op, jij vind pop muziek niet top maar andere kunnen dat wel vinden. 2 antwoord alleen als je er verstand van hebt en echt wil helpen. Niet lullig bedoeld hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zegt ,meer over jou !dan over de pop . Het is wel leuk, om te zeggen dan krijg je altijd reactie .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jouw mening en ik deel hem absoluut niet. Heb je überhaupt wel eens de moeite genomen om er eens goed naar te luisteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geef ik je maar gelijk. Popmuziek is in het algemeen wat reistebrein omschrijft: makkelijk te luisteren en weinig diepgang. Luister 1 keer naar een populaire radiozender en je hoort gewoon dat er niets achter de muziek zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krekatos, er is nog andere popmuziek dan die door de geijkte populaire radiozenders wordt gedraaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krekatos, popmuziek bestaat al 60 jaar, en is niet alleen een hedendaagse radiozender.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over popmuziek van nu. Vroeger waren The Beatles popmuziek, maar kan je dat met elkaar vergelijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over popmuziek (in het algemeen dus) en niet alleen over hedendaagse popmuziek. En ja, het beatletijdperk was een tijdperk met popmuziek. Maar vroeger vonden de ouderen dat gegil en gekrijs en zeker geen muziek. Nu weten wij dat het 'klassiekers' zijn geworden. Het leuke van popmuziek is, dat het met zijn tijd mee gaat. De jeugd van nu heeft ook 'zijn' popmuziek en als je dat ook als gegil en gekrijs bestempelt, is dat een teken dat je oud aan het worden bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krekatos, de vraag is wat is popmuziek? En dat is popmuziek van vroeger en van nu. Mijn ouders vonden mijn muziek niks. En ik op mijn beurt vind de muziek van nu wat minder. Zo hoort het ook. Zoals mijn voorganger zegt: dan word je ouder. Maar..... het is wel popmuziek. En als je heel eerlijk bent..... Je zegt dat the beatles zo goed waren (vind ik ook hoor), maar je zegt ook dat als je nu een hedendaagse zender hoort dat het allemaal hetzelfde is. Maar luister nu eens naar sommige beatles liedjes...... Zijn er ook een heleboel die heel erg hetzelfde zijn. Zing maar eens mee met bv : she loves you yeah yeah yeah...... Tja, dan zijn sommige liedjes van nu toch echt wel wat gecompliceerder........LOL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blablabla, in mijn antwoord kun je duidelijk teruglezen dat ik het over hedendaagse popmuziek heb.
En krekatos heeft groot gelijk, zet de radio maar eens aan en luister eens naar wat er voorbij komt. Daar zit gewoon helemaal niets achter, en is niet te vergelijken met bands als The Doors, the Beatles etc. Die inderdaad ook ooit pop waren. De vraagsteller vernoemd Westlife, daaruit trek ik de conclusie dat de vraagsteller erg jong is en het overduidelijk over hedendaagse popmuziek heeft.
Ik had al heel veel gemin en gedoe verwacht eigenlijk, want natuurlijk vinden we het allemaal erg slecht om te generaliseren. Generaliseren is soms echter best makkelijk, en tot op zekere hoogte op waarheid berust.
Zoals: Latino mannen zijn flirterig dan Ariers.
Zoals: Marrokanen zijn crimineler dan gemiddelde Nederlanders
Zoals: Hippies roken wiet Daar, generaliseren maar toch vaak waar. Zo ook, hedendaagse popmuziek is kunstloze rommel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad blablabla...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een leuke titel voor een nieuw popnummer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad blablabla. Je moet op deze site goede antwoorden geven en geen generaliserende.
Popmuziek is een afkorting van populaire muziek. Commerciële muziek met een genre wat dat moment hip/in is, dát is popmuziek.