mag een zanger namen van vliegvelden en musea in zijn lied tekst gebruiken?

ik heb in een liedje gehoord dat de zanger de naam 'LAX' gebruikten en in een ander lied ook ' gucci'' en 'prada'.
maar mag dat zomaar zonder toestemming?

ps: niet alleen die voorbeelden maar ik wil het weten over in het algemeen.
dus ook winkel namen, merken enzovoort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste 2, gucci en prade, zitten in "Fashion" van Lady Gaga :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prada*

Het beste antwoord

Lang niet alles wat mag en niet mag, is duidelijk vastgelegd in wetten. Misschien is dat maar goed ook, want anders zouden we een beetje geleefd worden door wetboeken. We mogen gelukkig in veel dingen zelf beslissen of iets mag, kan of wenselijk is.

Hier geldt, dat het noemen van een merknaam in een liedje, dit achteraf door de rechter getoetst kan worden. Als een zanger een hit scoort, en hij zingt over Schiphol, dan kan Schiphol naar de rechter stappen, en vragen of het lied verboden kan worden. Datzelfde geldt voor het gebruik van alle andere merknamen.

Maar de kans zal uiterst klein zijn, dat de rechter daarin meegaat. Youp van 't Hek mag op het toneel ook zeggen en zingen wat hij wil over T-mobile. (en ook over Buckler!) T-mobile zal er niet over piekeren om naar de rechter te stappen, omdat ze zich dan nog belachelijker maken. Het is allemaal al erg genoeg ;-)

De rechter zal o.a. in veel gevallen het bezwaar afwijzen, omdat veel merknamen, soortnamen zijn geworden. Denk aan luxaflex, kleenex, maggi, discman, aspirine en pampers. En natuurlijk googelen. Google kan dus eigenlijk nooit naar de rechter, wat er ook over Google gezongen wordt. Iedereen mag daar dus over schrijven en zingen zoveel hij wil, zelfs als het beledigend of met laster te maken heeft. Zoiets geldt in ieder geval ook voor Schiphol, en zal mogelijk ook voor Gucci en Prada gelden.

De eigenaar van een merk zal waarschijnlijk maar in één geval zijn gelijk kunnen halen bij de rechter. Dan zal hij aan moeten tonen, dat hij ernstige schade lijdt, door het gebruik van zijn merknaam in een liedje. Maar zoiets lijkt mij bijna theorie, omdat ik me daar helemaal niets bij kan voorstellen.

Kortom: als je de hoofdlijnen van de wet in de gaten houdt, zoals b.v. discriminatie, opruiing, laster of haatzaaien, kun je over alles zingen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat mag zeker, het bedrijf ziet dat namelijk als een goeie reclame.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stel dat er een super beroemde zanger zingt, ik ga straks gezellig naar de hema, daar zal de hema erg blij mee zijn. Als de zanger nu zal zingen de hema is echt een Klote zaak mag het denk ik niet gezongen worden

Toegevoegd na 30 minuten:
Ja en je kan zo ook een beetje concurentie opmaken

Toegevoegd na 31 minuten:
Uit lokken of weet nie Hoe je het zegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag je maar je mag bijvoorbeeld niet zeggen dat gucci beter is dan prada
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad mag een zanger alles en iedereen bezingen, ook de slechte dingen mogen bezongen worden als het vaststaande feiten zijn, denk hierbij aan een carnavalslied van jaren geleden genaamd: "lekkere worst van de HEMA", hierin komt de regel: "vette worst van de HEMA" in voor, dit is een feit en HEMA kon hier geen maatregelen tegen nemen.

Mis in de betogen maar één ding, sluikreclame.

Het ten gehore brengen van een dergelijk lied op radio of TV kan door het commissariaat van de media gezien worden als ongeoorloofde reclame uiting en mag dan niet meer uitgezonden worden.

Wat betreft het gebruik van plaatsnamen is dit al net zo oud als dat er gezongen wordt, denk hierbij aan een oud Brabants verhuislied:

Dat gaat naar Den Bosch toe zoete lieve Gerritje.

Andere bekende Nederlandse liedjes:

Aan de Amsterdamse grachten,

O,o Den Haag

Was jij maar in Lutjebroek gebleven.

En zo kan ik dan uren doorgaan.