Voor een auditie wil ik misschien het liedje 'Im so pretty' van 'west side story' zingen, maar de noten zijn te hoog. Hoe kan k dit t beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Het stuk moet een paar octaven worden verlaagd, dit moet je dan herschrijven, helaas valt niet alles op de zelfde noot. Ik zou persoonlijk gewoon zelf lager zingen dan alles opnieuw schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele octaven kan nuttig zijn als je bas of bariton bent, het lijkt mij in normale gevallen nogal veel.
Je hoeft het niet gelijk hele octaven te transponeren, een kwint lager schiet al aardig op.
Je kunt uitzoeken wat de hoogste noot is die je zingen moet en dan een toonsoort kiezen waarbij die hoogste noot overeenkomt met de hoogte van jouw stembereik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het liedje heet overigens "I feel pretty"....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ander liedje kiezen, dat beter bij je stem past.
Je kunt het stuk wel proberen in een andere toonsoort te schrijven, maar dat hoort een jury meteen, en het stuk gaat er lang niet altijd op vooruit. En je moet maar net een componist weten die het opnieuw voor je wil arrangeren.

Gelukkig zijn er heel veel prachtige stukken voor mezzo's en alten, dus een ander nummer kiezen is beslist de makkelijkste optie.