hoe werkt online muziek verkoop?

Is het mogelijk voor websites om online muziek te verkopen van artiesten (zowel nl als US) en hoe werkt dat? Wie bepaald of jij dit mag doen of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

ja dat is mogelijk, kijk maar naar itunes(is ook een website in principe). degene die bepalen of je muziek mag verkopen zijn de artiesten van wie je muziek wilt verkopen. Je sluit dan simpelweg een compromis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je cd's hebt die je wil verkopen moet je naar marktplaats gaan daar vind je ook oude computers, cd-spelers enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zomaar, daarvoor moet je dan een overeenkomst sluiten met de platenmaatschappij waar de muziek van is. Die verzorgt de inkomsten van de artiesten als hun muziek verkocht wordt. Ook zul je waarschijnlijk te maken krijgen met Buma-Stemra, daar moet je bv ook aan betalen als je muziek laat spelen op je website, in een winkel, restaurant en waar dan ook.

Je kunt dus niet zomaar wat muziek uploaden en daar dan geld voor gaan vragen als een ander het dan van je downloaden wil, dat is zelfs strafbaar.

Zo verkoopt Spotify ook muziek via hun website. Die zijn wereldwijd, je kunt er gratis muziek luisteren, en ook kopen als je het dan graag hebben wilt voor bv op je i-pod. Maar alles draait om de rechten.

Zo luister ik daar vaak naar samen met iemand in Schotland. Een bepaalde CD die net uit is kan hij nu wel zien, luisteren en kopen, en iemand in Engeland ook, maar in Nederland is die gewoon niet zichtbaar, niet te vinden op die hele website. Omdat ze voor Nederland de rechten voor verkoop nog niet rond hebben.