Hoe kan ik even veel instrumenten leren bespelen als Prince?

Ik denk dat het er achtentwintig zijn maar het precieze aantal doet er niet toe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Het beste antwoord

Stap 1: leer noten lezen (viool en bassleutel)
Stap 2: begin met 1 of 2 instrumenten en oefen elke dag
Stap 3: Als je de 2 instrumenten beheerst kun je anderen gaan toevoegen. Begin je bijvoorbeeld met altsaxofoon, dan werkt een klarinet, sopraan/tenor/bassaxofoon, dwarsfluit, blokfluit, hobo, fagot op het zelfde principe. De manier van aanblazen wordt iets anders, en de stand van je handen maar met een beetje oefenen (en aanleg) pik je dat zo op.

Beheers je bijvoorbeeld trompet (; )) dan (op lichamelijke beperkingen na ) kun je uit elk ventielinstrument een melodie krijgen.

Doordat je muzikaal inzicht krijgt, en bij elk niet elektronisch instrument het principe geldt: lang is laag, kort is hoog, (een kompleet dichte saxofoon klinkt laag, alle kleppen open hoog, snaar indrukken gitaar/viool, toon wordt hoger, ventiel trompet indrukken, toon wordt lager(je maakt de buis langer)speel je na een beetje oefening zo op een nieuw instrument.

Slagwerk werkt natuurlijk iets anders, maar kun je op een kleine trom spelen, dan wordt een pauk al minder moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heel simpel, door heel erg veel te oefenen.
En een beetje muzikale aanleg is daar ook erg handig bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het kunnen bespelen van een instrument heb je meestal wel een aantal muzieklessen nodig. Verder zul je heel veel moeten oefenen en volhouden.
De meeste mensen, die voor hun plezier een instrument bespelen hebben een uur les in de week. Ze oefenen dan elke dag een half uur. Als hobby is dat genoeg, maar om goede vooruitgang en voldoening te krijgen is iets meer nodig.
Elke dag 15 minuten oefenen is veel beter dan elke week anderhalf uur. Herhaling is de snelste manier om iets te leren, ook voor de spieren van je mond en vingers. Het duurt meestal een langere periode om het kunnen bespelen van het instrument onder de knie te krijgen.
Verder ga op zoek naar een muziekvereniging bij je in de buurt waar je lid van ka kan worden word anders een dure zaak als je elk instrument moet aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al gezegd kost het leren bespelen van een instrument tijd. Die hoeveelheid tijd ligt ook aan het instrument. Zo kun je op een orgel/piano vrijwel meteen al een simpel liedje als "Vader Jacob" leren, terwijl je op een trompet of een viool eerst moet leren een fatsoenlijke klank uit het instrument te krijgen.

Ik zou zeggen: begin met een makkelijk instrument. Zoek op internet naar (gratis) lessen voor beginners en reserveer 5 dagen per week een half uur om te leren spelen. Zelf zou ik mij eerst focussen op één, hooguit twee instrumenten, omdat het vooral leuk wordt naarmate je het wat beter kunt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oefenen oefenen en nog eens oefenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, omdat je eigenlijk maar een paar groepen instrumenten hebt met veel raakvlakken/overeenkomsten.

Speel je eenmaal een instrument met toetsen (bijv. piano) en is de basis goed (noten lezen!!!), dan zul je met relatief weinig inspanning ook geluid kunnen krijgen uit een orgel, een keyboard, een accordeon, etc.

Het zelfde geldt natuurlijk ook voor een snaarinstrument dat de basis kan vormen voor een heel regiment snaarinstrumenten of een blaasinstrument voor blaasinstrumenten.

En is de basis goed ontwikkeld, dan zal elk volgende instrument meer een kwestie van kijken hoe het werkt en waar de noten zitten zijn, dan echt weer helemaal vanaf het begin moeten beginnen.

Een muzikale aanleg is natuurlijk wel een pre, maar dat geldt eigenlijk ook al als je maar één instrument goed wilt leren bespelen.

Het precieze aantal doet er inderdaad eigenlijk niet toe ; wie de basis van alle instrumentgroepen beheerst, zal ook uit de meest exotische of antieke instrumenten een fatsoenlijk geluid kunnen halen - en dat hoeft echt niet allemaal op concertniveau te zijn. Het verschil tussen 1 en 2 is wat dat betreft groter dan het verschil tussen 3 en 28.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel zelf 8 instrumenten en ik denk dat het belangrijkste is om allereerst vlot weg te kunnen met fa- en solsleutel en andere basis te kennen. Voor de rest heb je gewoon veel oefening nodig!!!!