waarom blijft een tong van een steirische harmonica hangen?

Ik heb een steirische harmonica waarvan de trekkende A als ik hard speel regelmatig blijft hangen. Er zit dan geen beweging meer in totdat ik stop met trekken en opnieuw begin. Als ik zachtjes speel heb ik er geen last van. Het is alsof de tong dan vastzit in het gat. Is hier eenvoudig iets aan te doen of moet ik hiermee naar een speciaalzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K

Het beste antwoord

Dan zit de tong vast of het zogenaamde vliesje wat er tussen zit of de tong is ietswat verbogen. Ga er zelf niet mee klungelen en ga inderdaad naar een specialist. Dit is millimeterwerk en je moet echt kennis van zaken hebben om dit te herstellen of af te stemmen.

Niet dat ik ook pens-orgel speel hoor, integendeel, heb zo'n ding nog nooit vastgehouden.
Maar ik speel Blues Harp en Chromaat en het principe is hetzelfde. Zeer delicate materie, dus echt niet zelf prutsen, want je krijgt hem nooit zuiver als je niet weet wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is weer een nieuwe naam voor mij, moest even lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi zo! Heb ik in ieder geval dat bereikt! Nu jouw pens..eh steirische harmonica nog.
Ik weet niet waar je woont, en dat moet je hier ook niet gaan benoemen, maar ik heb er voor mijn blues harps er altijd wel een ritje voor over, ik rij dan naar Nijkamp in Apeldoorn. Is een van de grootste specialisten in Nederland mbt pens-orgels :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in het zuiden des lands. daar wordt het meeste op deze instrumenten gespeeld. Ook in de achterhoek gebruikt men deze instrumenten. Ik kan helaas niet op een accordeon spelen vanwege een handicap Ik moet n.l. met anderhalve vinger aan de baskant spelen wat anderen met vijf vingers doen, dus 80 bassen is teveel van het goede. daarom steirisch deze heeft maar 17 bassen.maar ik heb gehoord dat er in limburg ergens een zaak is welke deze instrumenten stemt en repareert. Ik moet nog wel achter het adres komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je Muziekhuis Dera
http://www.muziekhuisdera.nl/stemmen.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inmiddels vernomen dat er in Meiel een adres is, maar weet nog niet waar. Dit is n.l. niet zo ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer: moet je toch eens proberen. Ikzelf houd niet van jazz,want ik denk dat een bluesharp voor dergelijke muziek bedoelt en gemaakt is.Ik ken n.l. het instrument niet. maar bedankt voor het antwoord en ook de andere antwoorder.

Andere antwoorden (1)

Als er echt iets vast zit tussen de tong dan zal deze over het algemeen geen geluid meer maken.. Het lijkt meer op een afsluiter (plastic of leer strookje) op de tong die vast zit, kan bijvoorbeeld plakkerig zijn door warmte, vocht etc. Je zou dit zelf kunnen controleren, kwestie van openen, borgpennen verwijderen en de bewuste blok eruit schroeven.