Waarom moet een radio station betalen voor het draaien van muziek en is het niet andersom?

Als je muziek gedraaid wordt op de radio is dit toch reclame voor de artiest? Waarom moet een radiostation daar dan voor betalen en is het niet andersom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

Muziekmakers zijn beroepsmatig afhankelijk van hun creaties. De auteurswet van 23 september 1912 geeft een muziekmaker het alleenrecht op met de door hun gemaakte muziek geld te verdienen. Dit geld verdienen ze niet alleen door verkochte CD’s, maar met name ook door het gebruik van hun muziek in reclamespotjes, films en het draaien van de muziek op de radio. Kortom: de muziekkant heeft behoefte op inkomen wanneer zijn of haar muziek openbaar wordt gemaakt.

Sinds de komst van de Auteurswet kunnen schrijvers, muziekauteurs en andere makers rekenen op wettelijke bescherming van het auteursrecht. Artikel 1 van de wet luidt:
“Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.”
Buma/Stemra is een bedrijf dat in Nederland de belangen van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers op het gebied van muziekauteursrecht behartigt. Zij zorgen er dus voor dat een muziekmaker ook het geld verdient waar de muzikant recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Buma Stemra
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekgebruikOpgeven/WanneerBetalen.htm
Omdat een radiostation ook geld verdient door middel van reclame. Dat geld zouden ze niet verdienen als de artiest geen muziek zou maken en daarom betalen ze daarvoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onbekende artiesten zijn inderdaad blij met de reclame, gratis of betaald. Artiesten die geld proberen te verdienen met hun muziek willen natuurlijk niet dat alleen radiostations geld verdienen met hun muziek, daar willen ze zelf ook een deel van. Van gratis reclame kan je niet leven!
Als er muziek gedraaid word in publieke ruimtes of op bv tv/radio, moet je die buma stemra ofzo betalen. Vraag me niet waarom, het is echt te belachelijk voor woorden... Een beetje miljonairs geld betalen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Radiostations verdienen goed geld aan de muziek die ze draaien, hier willen de artiesten ook wat voor vangen. Dat regelt de Buma/Stemra in Nederland.