Er zijn bepaalde liedjes die veel met mij doen. Hoe kan dat?

Bijvoorbeeld het liedje Lady Gaga - Judas.
Als ik dat luister, wordt ik gelijk vrolijk enzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Heb ik ook; met sommige liedjes heb je wat omdat je iets leuk meemaakte toen je dat nummer hoorde. Bewust of onbewust sla je dat toch op.

Ik zelf heb dat momenteel heel erg met Adele - Someone Like You.

Ons hondje van 15,5 werd paar weken terug in Frankrijk heel ziek waarna we naar huis moesten. En toen was dat nummer daar erg in.
We hebben haar de maandag erop laten inslapen en hebben gekozen om haar te cremeren en de as in een urn te stoppen.

Toen we de urn ophaalden was dit nummer ook op. Sindsdien herinnert dit nummer me aan alle leuke, maar ook droeve tijden die ik heb gehad met ons hondje en het heeft me ook ontzettend geholpen het verlies te verwerken.
Bij dit nummer krijg ik gewoon kippenvel, ik vind het prachtig.

Mark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een top verhaal Mark1902, mooi dat je dat zo durft te vertellen op goeievraag.nl, dat lef heeft niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel
Rieneke1
12 jaar geleden
ook van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-

Andere antwoorden (1)

Er zijn heel veel theorieën over de relatie tussen het horen van een liedje en de emotie die vervolgens ontstaat, maar als je kijkt naar onderzoek op dit gebied en echte bewijzen of verklaringen er voor, dan is er eigenlijk geen echt onomstotelijke theorie te vinden. Wat voor de een geldt, geldt weer niet voor de ander en ook per cultuur kan het verschillen.

Toch is er wel een algemeen antwoord op jouw vraag te geven. Men noemt het de "muziek, herinnering en emotie" connectie. Oftewel, je hoort bepaalde muziek. Die muziek roept vervolgens een herinnering op. Dat kan een heel bewuste herinnering zijn (een lied dat je aan een vakantieliefde doet denken) of een onbewuste herinnering (een lied dat je moeder altijd zong toen je nog 2 jaar was). Als deze herinnering betrekking heeft op een prettige situatie, dan word je waarschijnlijk vrolijk. Als de herinnering betrekking heeft op een vervelende situatie (de muziek werd bijvoorbeeld gedraaid op de begrafenis van je oma) dan word je verdrietig.

Buiten deze voorbeelden is het natuurlijk ook zo dat bepaalde tonen een bepaalde emotie kunnen oproepen. Zo klinken hoge tonen meestal vrolijk (als een fluitende vogel) en lage tonen meestal dreigend of verdrietig (lage bastonen laten vaak ook nog eens je lichaam trillen en dus wordt het effect versterkt).

Deze site geeft wel een aardige uitleg: http://www.hartenziel.nl/artikel/muziek_om_te_janken/

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter aanvulling, het kan dus best zijn dat je niet precies begrijpt waarom je van muziek vrolijk wordt, omdat het betrekking heeft op een situatie uit een ver verleden (je was nog te jong om het echt te onthouden) of vergeten verleden (iets wat je onbewust blokkeert).

Verder kan het zijn dat het lied dat je hoort, LIJKT op muziek uit het verleden. Het hoeft dus niet perse 1:1 hetzelfde te zijn om toch de herinnering op te roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!