Denken jullie dat er een (duidelijke) link tussen je intelligentieniveau en het bespelen van een muziekinstrument?

Denken jullie dat iemand met een hoger intelligentieniveau beter kan spelen en het verder zal schoppen in de muziekwereld? De muzikanten die ik ken die het al van jongs af aan echt goed doen en volhouden zijn bijna allemaal vwo-ers en studenten. Is dat toeval?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Het beste antwoord

ik weet dat alle studenten bij mij op school die een instrument spelen, ook intellligent zijn, of het erg goed doen op school, en vaak beide. ik denk inderdaad dat iemand die het goed doet op school of in zijn studie, beter speelt als iemand die zijn studie slecht doet, puur omdat iemand die hard voor school werkt, of effektief, die zal hetzelfde voor muziekles doen, terwijl iemand die niet goed is op school, zal zich (vaak) ook niet veel inzetten voor muziek. herstel, vaak zullen studenten die slecht op school zijn geen instrument spelen.

dat is natuurlijk een erg generaal antwoord, want er zijn ook mensen die muzikaal aangelegen zijn maar die het slecht op school doen, of die met hun oplijding zijn gestopt. en toch denk ik dat mensen die goed hun instrument bespelen kunnen, ook een hoger intelligentieniveau hebben, in vergelijking tot iemand die het niet zo goed speelt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is moeilijk om te zeggen, maar ik denk inderdaad dat motivatie en doorzettingsvermogen meespelen, alsmede het makkelijk aan kunnen leren van noten en muziektermen.

Andere antwoorden (13)

Muzikaliteit heeft niets met intelligentie te maken.
Wel als je dat wilt uitbouwen middels een conservatorium-opleiding, dan moet je niet te dom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij, heeft het een niets met het ander te maken! Muzikaliteit is een gave en iedereen die muzikaal is,zullen beslist niet allemaal geen hoog IQ hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de leden van de Jostyband aardig beter muziek spelen dan ik denk ik van niet. Dit is niet neerbuigend bedoeld hoor of mijzelf opo te hemelen.Het is gewoon mijn eerste opwelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me eerder een bepaalde vorm van EQ. gevoel en inzicht in melodieen maken.

anderzijds is domweg hard werken aan theorie en kunde ook erg belanrijk en dan is een hoog IQ misschien wel handig. blijft wel staan dat motivatie een belangrijkere factor is uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inteligent zijn en creatief zijn twee totaal verschillende dingen. Wel eens gehoord van een idiots savants? Verstandelijk gehandicapten die geniaal zijn.

Chek het maar uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat als je jong met muziek bezig ben in de zin van les, noten lezen instrument bespeln, ontwikkel je een gebied waar je ook profijt van heb met leren op school.
Ik kon eerder piano spelen en noten lezen dan ik gewoon kon lezen. En later toen ik naar school mocht had ik geen probleem met leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, intelligentie heeft niets met muzikaliteit te maken. Als ik even intelligent als muzikaal zou zijn, zou ik erg weinig begrijpen van alles om mij heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is wel zo dat het leren bespelen van een instrument het intelligentieniveau meetbaar opkrikt.
Ik zie zelf muzikaliteit ook als een vorm van intelligentie, evenals andere kunstvormen, maar die worden in een gangbare IQ-test nu eenmaal niet gemeten.
Onze muzikaliteit zit in onze rechter hersenhelft net als ons ruimtelijk inzicht. Het zou dus kunnen dat de muzikaliteit gebruikt maakt van dezelfde 'hardware' als het ruimtelijk inzicht en dat wat een goede structuur is voor het ene talent dat ook is voor het andere, maar dat wil zeker niet zeggen dat iemand die muzikaal is ook een goed ruimtelijk inzicht heeft of andersom.
Een goede autoweg is ook prettig voor een paard en wagen, maar dat maakt een paard en wagen nog geen auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik dus ook +1
nee ik vermoed van niet....

je moet een van de beroemdste gitaristen, Keith Richards, maar eens in zijn ogen kijken of spreken:)

en zo zijn er veel voorbeelden, zowel van wel of niet hoog IQ, die ware meesters zijn in muziek.

Het zou wel zo kunnen zijn dat je met een hoog IQ al snel iets anders gaat doen dan platenbazen rijk maken. Dus als er een verband waarneembaar is, dan is het eerder andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft veel meer te maken met muzikaal talent EN doorzettingsvermogen.
Bovendien moet je op jonge leeftijd de kans en motivatie hebben gehad om een instrument te leren bespelen.

Wanneer je op het conservatorium terecht komt en van de muziek vervolgens je beroep maakt, ben je natuurlijk niet dom. Anders was je sowieso niet op het conservatorium terechtgekomen.

Maar ik ken ook mensen die nog geen noot muziek kunnen lezen, maar geweldig gitaar, piano of trompet spelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen toeval.

Het zijn ook de mensen die in hun jeugd geen tijd voor een partijtje voetbal hadden, niet als 'vriendje' gekozen zijn omdat ze als 'anders' betiteld werden en niet geaccepteerd werden.

Om toch het gevoel van 'geaccepteerd' of goedbevonden te worden blijft er over het algemeen niets anders over dan je te bekwamen (uitblinken) in hetzij een muziekinstrument, een beroep, enz...

Het lijkt vaak een sprookje, maar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde zie je vaak bij jonge mensen die op hoog niveau topsport beoefenen. Mijn theorie is dat voor beide geldt dat ze al heel jong leren zich te focussen op waar ze mee bezig zijn, zeer gestructureerd denken en een zekere 'drive'/doorzettingsvermogen hebben waarvan ze wellicht in hun opleiding ook profijt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een hoog niveau qua school, zijn ook mensen die dingen sneller begrijpen en oppikken (ik hoop dat dit klopt, het is namelijk wat ik denk). Muziek maken moet je op een bepaald vlak ook kunnen oppikken (noten lezen bedoel ik hiermee) en als je intelligenter bent, gaat dit sneller.