Piccolo fluit met niet alleen kleppen, bestaan die nog?

In een ver grijs geleden heb ik geleerd te spelen op een kleine dwarsfluit gelijkend op een piccolo maar in plaats van alleen maar kleppen zaten er ook gaten (net als bij een blokfluit). Ik ben nu op zoek naar weer zo'n fluit en zocht op piccolo maar vind ze dan niet, alleen de exemplaren met volledig kleppen.

Weet iemand of deze andere vorm dan anders heet???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Het beste antwoord

Bedoel je misschien iets als een fife?
Ik heb er eentje gekocht in Canada, een houten. Ze zijn er van Yamaha, van kunststof, niet zo duur. Ik weet alleen niet hoe ze in het Nederlands heten.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het Nederlands is het een pijperfluit, inderdaad te koop voor €10, helaas geen plaatje bij de link van de winkel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij de tweede winkel (3e link) wel een plaatje erbij.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dan heb je ook nog een traverso, daar zit vaak wel maar 1 klep op. Die zijn van hout, en ik weet niet of er een piccolovariant is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een fife heeft uit helemaal geen kleppen en ik weet zeker dat ik iig met de pink en een duim een klep bediende. Hoewel ik inmiddels wel aan mijn geheugen begin te twijfelen hahaha. Maar mijn moeder zegt dat ik gelijk heb dus ik zoek stug verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o, da's jammer, dan kan ik je niet verder helpen ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een +-je voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dus jaren op zo'n ding gespeeld als RoadRunner bedoeld, en wij noemde het altijd Pijperfluit in de drumband (piccolo's waren te duur voor de band;-)). Dus ik ging kijken op Google afbeeldingen waarom Haivon's antwoord dan niet zou kloppen...Is het een heel ander instrument (die me moeder toevallig heeft, maar wij noemde dat altijd Fife :P) Dus nu ben ik er na al meer dan tien jaar gestopt te zijn met het bespelen van dat instrument er achter gekomen dat ik dat instrument dus al twintig jaar bij de verkeerde naam noem, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de traverso is het ook niet. Rinke. BEdoel je dat jouw fluit eigenlijk een Fife is of noemde jij die het een Fife maar is het iets anders? Ik heb hem idd ook bij een drumband leren spelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, we hebben een Fife, die noemde we gewoon Fife.
En die 'nep-piccollo' waar ik op speelde noemde we pijperfluit....Maar dat klopt dus niet want een pijperfluit is een Fife (toeval dat we ook die Fife hebben ;-)) Maar die 'nep-piccollo' was wat ik mij herinner zwart, zilveren kop met zwart mondstuk (evenals bij een piccolo) en dan alleen klepjes voor je linkerduim, je gis-klep, en helemaal aan het eind (bij je rechterpink). De rest waren gewoon open gaten dacht ik, maar heel misschien zat er ook een klepje voor je 1ste wijsvinger, de 'B-klep' zeg maar...Maar dat weet ik dus niet meer.
Je leerde dat toch niet toevallig bij een drumband in Alkmaar hè? ;-) Ik heb ondertussen de vrouw die destijds voor de drumband liep een berichtje op Facebook gestuurd over wat de naam is. Ik laat het je weten zodra ik iets hoor erover ;-) Ik 'volg' je vraag ondertussen, in de hoop dat iemand anders het weet. Want nu is toch heel plotseling, door deze vraag, in eens een deel van mijn jeugd naamloos geworden, hihi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu snap ik je helemaal! ;-) Je beschrijft inderdaad het instrument uit mijn herinnering. Zwart, zilver, de klepjes. Nee, het was bij een drumband in Hilversum, Jong Beatrix. (jij Da Capo?) Oh, ik hoop dat ze je antwoord kan geven? Ik probeerde ook al oud contacten te achterhalen maar de meesten ben ik gewoon 'kwijt'! Ik hoop dat je dit deel van je jeugd toch weer kunt benoemen! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was niet het antwoord maar je hebt zoveel moeite gedaan!