Welke muziekboeken zijn er om te leren hoe de verschillende muziekgenres in elkaar zitten?

Qua zang en instrumenten, alles gewoon.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bijvoorbeeld dat een bepaald genre gebaseerd is op de baslijn en alle andere instrumenten volgen. Zoiets. Sorry voor de onduidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een onbetrouwbare site. Ik wil ook leren in boeken, niet vanop dat ziekmakende internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met genres blues en rock of meer van die termen als allegro en adagio?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blues en rock, inderdaad. Bijvoorbeeld dat een bepaald genre gebaseerd is op de baslijn en alle andere instrumenten volgen. Zoiets.

Antwoorden (2)

Speel Blues en Rock van Loek van der Knaap is best leuk voor de gitaar. (voor alle niveaus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pop! : een halve eeuw beweging / Gert Keunen. Tielt, Lannoo, 2005. ISBN 9789020948714.
Overzicht van stromingen en genres in de popmuziek in de periode 1950-2000.
In dit boek wordt werkelijk elk genre beschreven, verklaard hoe het is ontstaan en waar het heen gaat. Ook de belangrijkste artiesten en groepen die van belang zijn voor bepaalde muziek komen aan bod. Achterin het boek zit een 'organogram' zodat je kan zien welke stromingen uit welke zijn voortgevloeid. Verder ook een lijst van bands/artiesten, een register op genres, stijlen en begrippen en een flink aantal voetnoten.

Ontdek de muziek! : muziektheorie van pop tot klassiek / Roel Grit. Houten : Unieboek, cop. 2007. ISBN 9789047500322.
In dit boek wordt in overzichtelijke stappen de basis van de algemene muziektheorie uitgelegd. Muziekleer is voor klassiek en pop in principe hetzelfde, maar de invalshoeken en het jargon verschillen nogal. Bepaalde typische popverschijnselen (notatie in akkoordsymbolen, soleren over pentatonische toonladders) komen in een breder kader te staan. En de Italiaanse muziektermen worden helder uitgelegd. Verder onder andere aandacht voor de eigenschappen van instrumenten (van elektrische gitaar tot Engelse hoorn) en digitale toepassingen als midi, muzieksoftware en notatieprogramma's. De schema's en illustraties zijn overzichtelijk en verhelderend. Een website met luistervoorbeelden, oefeningen en meer theorie completeren het geheel.
Amadea