Hoe wordt deze muziek genoemd : Song for Athene by Sir John Tavener?

Ik hoorde dit stuk tijdens de uitvaart van prinses Diana en krijg er nog steeds kippenvel van.

Hoe noem je dit soort muziek? Ik dacht eerst dat het Gregoriaans was maar dat schijnt niet te kloppen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

"In Taveners relatief sobere muziek ziet men een versmelting van westerse en oosterse muziek. Hierbij valt zowel de invloed van Olivier Messiaen te onderkennen, als verwantschap met Arvo Pärt en de stroming van de minimal music."
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Tavener

"While Tavener's early music was influenced by Igor Stravinsky, often invoking the sound world of the Requiem Canticles and A Sermon, a Narrative and a Prayer, his recent music is more sparse, uses wide registral space and is usually diatonically tonal. Some commentators see a similarity with the works of Arvo Pärt, from their common religious tradition to the technical details of phrase lengths, diatonicism and colouristic percussion effects, though the similarities between their outputs are quite superficial. Olivier Messiaen has also been suggested as a strong influence on his earlier work."
http://en.wikipedia.org/wiki/Tavener

Dus er is niet echt 1 term voor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

John Taverner is een hedendaags componist. Ik zou het omschrijven als minimal music.
12 jaar geleden
Dit is inderdaad een pracht stuk, het is een choir valt onder "Choral Music".
Het is zéker geen minimal dat is meer house achtig...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minimal music house-achtig??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt deels gelijk, ik dacht meteen aan de moderne style van Minimal.
Sinds 1970 is minimal een bekende term geworden en was toen nog klassiek bedoelt.. Het vervelende aan genres is dat ze zo snel veranderen..
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Minimal_music
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopeloos, laten ze die etiketjes nou in vredesnaam niet door elkaar gebruiken ;p