Waar moet ik op letten bij het online aanschaffen van een trompet/cornet?

Ik ben geïnteresseerd in trompetten en wil er graag een zelf hebben (marktplaats). Feit is echter dat ik er zeer weinig van af weet, plus dat ik als student beschik over een laag budget. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

Ik ben al 30 jaar trompettist. En ik heb pas 4 jaar terug mijn droom kunnen kopen. Omdat een echt goede trompet echt duur is.

Als je wilt beginnen hoef je geen dure trompet te kopen. De eerste 2 jaar zal je klank en aanspraak op het instrument nog niet van dien aard dat een hoog kwaliteit trompet meerwaarde heeft.

De klank van een instrument wordt gemaakt door je lippen. Maar in het instrument zelf door de boring, materiaal, lakwijze etc etc. Koperkleurigeinstrumenten zijn vaak ronder van klank dan verzilverde.

Een mondstuk is heel persoonlijk. Die zal je na een jaar het beste kunnen laten aanmeten met een professionel.
Dat kan je niet even zelf doen.

Ik adviseer voor een beginnende trompet een nieuwe studietrompet.
waarom?
A) ventielen zijn zeer gevoelige dingen. En als jij hem net even anders indrukt als de vorige eigenaar kan hij regelmatig stroef lopen.
B) Je hebt garantie op nieuwe trompetten.
C) In de goedkopere prijsklasse voor 2e hands heb je geen idee wat er mee gebeurt is. Dus als hij niet juist is behandelt loppt het hele bewegende werk niet lekker.
Maar dat zie je niet bij aanschaf want dan zal hij wel lekker in geolied zijn.

Ik zou een goedkope roy benson kopen. Die kan je onder de 200 euro kopen. EN als je het echt leuk vindt spaar dan ondertussen iets door voor een goede eigen trompet. Die bij je muziekgenre en soort past en bij je speelwijze.

Een trompet is een heel persoonlijke keuze.
En neem LES!!! Anders leer je je zelf heel foute dingen aan. En die leer je bijna niet af.

Muziekschool is een optie. maar muziekverenigingen hebben vaak eigen opleiding en die is stukken goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ga op les, leer het instrument kennen en de verschillende merken en soorten en welk matriaal welk geluid geeft en wat jij dan zelf mooier vind. als het puur voor de sier is kan je ook gewoon een trompet kopen die er alleen mooi uitziet en weing lost. en dat kan bijv. gewoon bij marktplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was ging ik informeren bij een muziekschool in de buurt.
Die weten waar je als beginner op moet letten en wat het beste voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er geen verstand van hebt is het heel moeilijk. Een trompet wordt nog grotendeels met de hand samengesteld en zelfs hetzelfde merk en type klinkt per trompet anders. En welke voor mij geschikt is, is voor jou misschien bagger.

Probeer iemand te vinden die er redelijk verstand van heeft, en probeer de trompet zeker uit.

Kijk naar nieuwprijzen, een goede trompet begint toch bij minimaal € 1.500,00, alhoewel je voor rond de € 600,00 leuke leerlingentrompetten kunt krijgen (blijf je spelen dan wil je op den duur toch iets anders). Zoek hiervan dan een 2e hands., maar de nieuwe trompetten van rond de € 200,00 kan ik echt niet aanbevelen.

Een verzilverde blijft mooier als een gelakte (goudkleurig). Kijk ook of er een goed mondstuk bij zit. Vraag waarom iemand de trompet wegdoet (stoppen met hobby, andere trompet), en vraag of hij/zij de 1e eigenaar is/was. Als een trompet door veel handen gegaan is (zoals bijvoorbeeld bij een muziekkorps) slijten ze ook vaak harder.

Eerst beoordeel je de trompet natuurlijk optisch, zit hij er goed uit, niet teveel deuken, lakbeschadigingen etc. Haal dan de stembuis eruit en kijk door de buis heen, even naar het licht. Is die goed schoon of zit er allemaal troep in. Haal uit de ventielen er even uit, kijk of ze niet teveel rammelen.
En probeer hem dan muzikaal uit.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste en goedkoopste formule is u laten inschrijven in een muziekschool of academie. Daar kun je een instrument lenen en als achteraf blijkt dat je verder geïnteresseerd bent dan best een instrument kopen in een muziekwinkel.
Uiteraard moet je ook inschrijven voor notenleer voor zover je dat nog niet hebt gevolgd.
Vraag info in de dichtsbijzijnde academie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist niet dat men in een academie 300 Euro (kostprijs goed studieinstrument) vraagt op jaarbasis voor het uitlenen van een studieinstrument. Er zijn duizenden leerlingen die het op die manier doen, zijn ze dan allemaal bedrogen? Sorry, mijn antwoord is goed bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, goeie vriend uit Nederland. Wij hebben inderdaad op dat vlak heel wat voordelen. Vroeger was ik schepen(wethouder) van onderwijs, dit impliceert ook de werking van de academie. Wij hebben het op dat vlak subliem in ons land, maar ook in Nederland zijn er op sociaal vlak fantastische dingen te beleven. Sans Rancune
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België betaalt men ook niet voor het lidmaatschap in fanfare en harmonie. Wel 197 Euro per jaar om les te volgen in een academie. Muzikale groeten.
Bij ons in het dorp kun je bij de fanfare gaan:deze geven jou dan een instrument en ter leen in de hoop dat je er later bij komt,. Als na enige tijd mocht blijken dat het toch niets wordt heeft de fanfare pech gehad. Je hebt dan wel ongeveer drie maanden prive les gehad. Maar het heeft je dan niets gekost. Mocht je erbij blijven krijg je het instrument ter leen totdat je besluit om zelf een instrument te kopen wat bij je past. Misschien is bij jouw in de plaats ook zoiets, ik zou eens informeren. Een duur instrument kopen en later tot de conclusie komen dat je beter een sachs kan bespelen dan een trompet is weggegooid geld. Veel sukses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er van af wat je er mee wilt en wat voor een type mens je bent. Zelf heb ik via marktplaats een trompet gekocht voor 60 € en heb ik het zelf onder de knie gekregen, wat later een chinese aangeschaft voor 130 € en nu speel ik andere koperinstrumenten in een dweilorkest. Het totaal duurde 2 jaar. Voorheen speelde ik slagwerk.
Het is inderdaad beter om eerst in een harmonie of fanfare te gaan spelen, maar zoek daarna een bandje of dweilorkest op wanneer je graag wat meer plezier wil maken.
Hou er verder rekening mee dat je iedere dag een klein uurtje met het blazen bezig bent.
Beschouw het kopen van goedkope instrumenten als diepte-investering je krijgt altijd een gedeelte van je geld terug.
Neem iemand mee die trompet speelt als je een 2e hands koopt.