Hoe komt het dat in een muziek stuk , in een melodie automatisch wordt aangestuurd om een bepaalde noot ?

Als je muziek speelt , hoor je soms het muziekstuk vragen om een richting , of afronding van een maat. waarom zijn sommige akkoorden elkaars tegen reactie ?
En hoe vindt men deze akkoorden is daar een logische manier voor ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Dat heet harmonieleer. Een muziekstuk is geschreven in een bepaalde toonsoort. Daarbij horen een aantal basisaccoorden. Eenvoudig is het accoord op 1e, de 4e en de 5e trap. De meest eenvoudige liedjes hebben hier al genoeg aan. Harmonieleer is een complexe theorie. De toonsoort heeft verwanten bijv. mineur/majeur, maar ook kunnen dezelfde accoorden voorkomen in verschillende toonstoorten en ook nog in verschillende liggingen en aanvullingen (bijv. septiem= toegevoegde 7e).

Een septiem-accoord op de 5 trap vraagt bijv. om een "oplossing"naar de grontoon. (In C-majeur is dat: G7)

Lees meer op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonieleer

Toegevoegd na 4 minuten:
Naast Harmonieleer wordt het verloop in de stemmen meestal aangeduid als "contrapunt". Harmonieleer is wat gelijktijdig klinkt (verticaal gezien op de muziekbalk).

Toegevoegd na 42 minuten:
op de vraag"En hoe vindt men deze akkoorden is daar een logische manier voor ?"is het antwoord oa te vinden op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwintencirkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms zijn akkoorden die tegen elkaar in gaan juist mooi, dan heb je alleen weer een ander soort muziek.
dit wordt meestal bij blues gebruikt, de slavenmuziek ook wel(vind ik omdat het door negerslaven is 'gemaakt'). en zo heb je nog heel veel andere soorten muziek met andere akkoorden en andere melodies