De laatste dingen voor mijn home record studio?

Hoi Iedereen,

Bij mijn vorige vraag had ik gevraagd wat een goeie setup zou zijn voor mijn home record studio.
En nu wil ik eigelijk nog een paar dingen weten.
Dit had ik in me gedachten als setup:
Studio microfoon > Kabel > Mengpaneel (Yamaha mengpaneel MG102C) > PC
En later nog gitaar, piano enz. op het mengpaneel aansluiten.
De studio microfoon: Weet iemand een goeie studio microfoon rond de 100$ geschikt voor zang, en akoestische gitaar en mischien piano.
het mengpaneel: moet ik extra kabels kopen om het aan te sluiten op mijn computer, en om de microfoon aan te sluiten op het mengpaneel, en zo ja, welke kabels?
Daarnaast heb ik nog Studio monitoren nodig, ik dacht aan de Alesis M1 Active 320 USB.
maar deze zijn met USB aansluiting, is dit handig of niet?
En ik dacht nog aan een headset, weet iemand hier ook nog een goeie voor?
En dan nog een paar laatste vragen: (het is veel ik weet het haha)
Wat doen monitoren nou precies en waar heb ik de headset enzo voor nodig?
ik weet het wel een beetje, maar ik wil het eigelijk precies weten.
En als ik dit allemaal heb, kan ik dan gewoon opnemen? of mis ik dan nog iets?

Alvast bedankt!

MVG
Tom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (4)

Om met het laatste te beginnen: de monitors zijn nodig om het geluid dat je opneemt goed te kunnen beoordelen, dat kan ook nog met een koptelefoon of headset, maar

Toegevoegd na 16 minuten:
...belangrijk is dat de opgenomen muziek ook op speakers goed klinkt.
De genoemde monitors zijn een combinatie van een externe geluidskaart, versterker en speakers die je direct op de USB-aansluiting van de computer aansluit.
Zelf zou ik eerder voor losse speakers en een versterker kiezen, deze kan je ook op de uitgangen van je mengpaneel aansluiten zodat je eerst zonder computer de klank van op te nemen instrumenten kan inregelen.
Als microfoons zou ik een paartje condensatormicrofoons kiezen, voor € 100 zit je wat aan de lage kant voor twee stuks, maar met twee kan je wel al direct stereo-opnames maken.
De bekabeling voor professionele microfoons is met XLR-pluggen uitgevoerd, kabels kun je kant en klaar kopen in allerlei lengtes en kleuren, je kan ze ook zelf in elkaar solderen.
Microfoonkabel (2 aderig met afscherming) is in diverse kwaliteiten te koop, de goedkopere kunnen allerlei kraakgeluidjes geven als je het snoer beweegt.
Om het mengpaneel aan te sluiten op de computer heb je twee verloopsnoeren nodig die aan de ene kant twee tulpstekkers hebben en aan de andere kant een 3,5mm jackplug, tenzij je een mengpaneel koopt met USB-aansluiting, dan heb je dus een USB-kabel nodig.
Voor de aansluiting van de versterker en de monitors hangt het van de in- en uitgangen van de versterker af welke kabels je kan gebruiken: een beetje mengpaneel heeft uitgangen op tulp, 6,25mm jack en XLR. Speakerkabel met gewoon dik tweelingsnoer aan de versterker verbinden met pluggen die op de versterker en boxen passen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Zelf heb ik een paartje RØDE microfoons waar ik erg tevreden mee ben, goed voor opnames van akoestische instrumenten en met bijgeleverde plop kap ook voor stem te gebruiken.
Als je gitaar en stem tegelijkertijd wilt opnemen dan heb je alleen nog twee microfoon-statieven nodig en je kunt aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je bij de media markt koopt om een nummer op te spelen (ipod, stereo, surround set) is HiFi. Dat wil zoveel zeggen als dat ze extra laag en sprankelend hoog toevoegen. Elk type oordopje, docking station of stereo doet dat net even anders. Als jij een nummer maakt zodat het goed klinkt op een Philips stereo, klinkt het waarschijnlijk heel slecht als het tijdens een stadion concert over de PA wordt gespeeld. Om dat tegen te gaan,wordt muziek altijd gemaakt met luidsprekers die niks toevoegen, geen hoog geen laag. Dat zijn studio monitoren. Die zitten technisch anders in elkaar dan gewone luidsprekers.
Je hebt een headset nodig om er voor te zorgen dat je nummers goed klinken op zowel een stereo toren als op een ipod (via een koptelefoon).
Een grootmembraam condensator microfoon is veelzijdig genoeg voor zang . Voor 100 euro is er wel een AKG of MXL te krijgen. Let op dat je ook nog spin, standaard en plop schild moet hebben.
Hoe je e.e.a. aan elkaar knoopt moet je even vragen in de winkel, dat hangt af van precies welke producten je koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die studiomicrofoon die je omschrijft kan het beste een shure sm57 of shure sm58 zijn. Deze is rond de 100 euro Bakshop. En het meeste allround toegepaste microfoon in die prijzeklasse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@buster1974: de meningen over de SM58 (of 57) zijn verdeeld: het is waar dat hij op podia veel gebruikt wordt en dat veel zangers elkaar al jaren na apen met die microfoons.
Voor een microfoon die je in de hand houd is het een redelijke microfoon, maar dynamische microfoons van Beyer of EV geven naar mijn smaak een veel mooier "hoog".
Voordat je begint, ga je eerst eens verdiepen in "wat is een home recording studio? "
Wat wil je er mee gaan doen?

Tip: leesvoer.
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

(Vooral die laatste vragen baren mij zorgen.)

:)