Waarom kan muziek zoveel met je doen?

Hoe kan dat toch?Als je bijvoorbeeld een optreden van Andre Rieu bekijkt zie je veel mensen huilen of juist enorm meezingen en deinen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat muziek je gemoedstoestand beïnvloed is een feit; en dat kan vrolijk zijn, of ontroerend, of oppeppend en ook kan het het samenhorigheidsgevoel versterken.
Hoe dit is ontstaan, welke natuurkracht of -werking dit heeft doen groeien bij de mens is mij niet bekend en daar zou ik ook graag een verklaren voor willen weten.
Het beperkt zich trouwens niet tot de mens; ook bij honden, katten en (mens-) apen kun je een dergelijke gevoeligheid waarnemen.
Zelfs herinner ik me een anekdote waarbij een grizly-beer stilstond bij een door de bliksem gespleten boom en met enorme kracht één helft van de stam wegboog en vervolgens liet schieten. Dat veroorzaakt een geluid als van een stemvork en nadat het uitgegalmd was herhaalde hij dit een aantal keren, als was hij geboeid door deze (eentonige) muziek

Het beste antwoord

Muziek is het voortbrengen van trillingen, trillingen die doorgaans worden opgevangen in het oor. Maar muziek kun je ook voelen, bepaalde toonhoogten/laagten voelen als euforie, als een onzichtbare hand die je optilt, aanraakt.

Als we terug gaan naar het wijsje, dan is de "do" de eerste toon, de grondtoon. Die eerste toon is van oudsher 432 trillingen per seconde, oftewel 432 Hertz met een moeilijk woord. Die 432 trillingen per seconde is een toon die nauw verband houdt met het universum om ons heen. Die toon zit verweven in de natuur, in de wiskunde, in de planeetbanen, in het hele universum. Dat is ook de reden dat muziek normaal zo goed voor ons is, die muziek stemt ons als het ware af op het universum. Wij weten dat al heel lang. Dat is al heel oude kennis. Alle klassieke muziek van Bach, Brahms enzovoorts tot en met Verdi is gecomponeerd en uitgevoerd met gebruik van deze standaard, een A op 432Hz. In deze standaard is de C 512Hz of in een lager octaaf 256 Hz, maar in steeds lagere octaven (512-256-128-64-32-16-8-4-2-1) komt de C uit op precies 1 trilling per seconde, de zogenaamde "oertoon". Ze noemen deze stemming ook wel "wetenschappelijke stemming" omdat deze stemming ook wetenschappelijk gezien past bij het universum. De oudst bekende voorstander van deze stemming is Plato, de wijsgeer uit Griekenland.

Enfin in sommige kerkmuziek met het orgel, worden niet hoorbare lage tonen gespeeld om zodoende een bepaalde nederigheid te 'voelen', als ware het God zelf die je even aanraakte, mensen kunnen daar uiterst heftig op reageren, vaak in vervoering.

Muziek wordt ook in de geneeskunde, als is het alternatieve geneeskunde gebruikt om mensen zich beter te laten voelen, van medicijnman in donker Afrika, tot aan alternatieve genezers in ons land, wordt daar gebruik van gemaakt.

Dat kan overigens met alle soorten muziek, vandaar dat ik nooit iemand af zou vallen die klassiek niet om aan te horen vindt, maar heavy metal prefereert als houvast in het leven.

Ik zeg je eerlijk dat ik liever blind zou zijn dan doof, de prikkelingen van muziek zijn door de jaren heen bij mij sterker gebleken :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Muziek brengt emoties in beroering.
Ik zeg altijd dat de componist een verhaal wil vertellen, niet zomaar wat noten op papier heeft gezet. En dan hangt het ervan af hoe de uitvoering van het verhaal van de componist, dus van het muziekstuk, is.

Iemand die niet goed kan voorlezen zal je niet kunnen interesseren voor een goed boek. Maar als het goed wordt voorgelezen wel. Zo is het ook met muziek. Muziek die je in beroering brengt kan alleen wanneer de uitvoering ook perfect is, en degene die de muziek maken aanvoelen wat er "verteld" moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek 'kan je hart raken' wordt weleens gezegd.
Maar volgens mij is het meer zo dat muziek een deel van je hersens kan raken dat deels vrij primitief is en dus veel emoties kan oproepen.
Waarbij het ook nog zo is dat mensen in grote groepen zich vaak makkelijker laten meeslepen (of misschien dat mensen die dat niet zo hebben, zulke groepen mijden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft ook te maken met herinneringen, tijdens dat nummer deed ik dat en dat voelde goed, dus elke keer als je dat nummer hoort, krijg je dat goede (of slechte) gevoel weer
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek is emotie, althans een uiting ervan. Bij vrolijke muziek zal je de mensen niet zien huilen want het maakt je vrolijk en laat je lachen. Maar sommige soorten van muziek maken je droevig, melancholisch, stil, die" pakken" je en dan komen spontaan de tranen en je kunt er niets aan doen. Ik had het ook bij het ave Maria omdat de sopraan zo mooi zong! Kippenvel! Let wel, ik luister niet vaak naar klassieke muziek, houd meer van blues a la
Muddy Waters, Gary Moore en Jazz zoals Astrud Gilberto met zo`n heerlijke sax die door je kamer galmt, of Santana met Carlos en zijn gitaar, maar ook Louis Prima heeft lekkere muziek. Dat is allemaal muziek die je opzet naargelang je er de stemming voor hebt. Ik heb nog wel eens samen met mijn zoon die toen een kleutertje was, Sneeuwwitje gekeken. Zij lag daar in haar kist, de dwergen met biggelende tranen eromheen en dan die muziek!!! Mijn zoontje keek me met betraande oogjes aan en zei;"zielig hè, mam", en ik 'griende' net zo mee! Ik had laatst de radio aanstaan, voelde me lekker en ineens was daar een heel bekende compositie van Bach (ik kom nu niet op de naam, maar weet zeker dat heel veel mensen het kennen) Dat orgel bezorgde me zo`n kippenvel, ik kreeg het zo warm en spontaan komen dan bij mij de tranen. Niet van verdriet hoor, maar zo mooi en pakkend.
Zelfs mijn puberzoon heb ik weleens betrapt met tranen in zijn ogen bij gevoelige, mooi uitgevoerde muziek,maar hij is in feite, net als ik, ook een gevoelig kind en dan ben je er denk ik gevoeliger voor.