waarin verschilt progressieve rock met psychedelische rock?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

De psychedelische rock was de voorloper van de progressieve rock. Groepen als the Doors, Iron Butterfly,
Pink Floyd, Cream, the Jimi hendrix Experience enz. maken er in hun muziek een punt van om in hun muziek het bijbehorende drugsgebruik in de verf te zetten en noemen de door zichzelf in het leven geroepen muziekstijl ook wel
'Acid Rock' verwijzend naar het gebruik van 'Lysergidezuur'- Diethylamide (LSD) dat in de 60er jaren opkwam. Psychedelisch heeft te maken met de psyche, de geest, vandaar de naam. Deze middelen waren
'geestverruimend' zoals men beweerde. Deze variant van het rockgenre wordt gekenmerkt door weinig transparante teksten en zeer lange instrumentale solopassages. Het resultaat hiervan is dat instrumentalisten de tijd kunnen nemen om tijdens een solo naar een climax toe te werken.
Wat misschien het meest verschilde met de 'oude Rock', manifesteert zich op technisch gebied; Psychedelic Rock gebruikt nieuwe effecten zoals; ' tremolo, vibrato,wah-wah, Fuzz-box, Ring Modulator en Reverb en zal met het grootste gemak elementen van Blues, Jazz, Westerse klassieke muziek en Indische invloeden versmelten, iets wat nieuw was voor pop muziek.

Progressieve Rock ontstond hier weer uit. Een eerste groep Psychedelic Rockbands ( Jimi Hendrix, Cream, the Yardbirds)zou evolueren tot Hard Rock en Heavy Metal, uit een tweede groep zou een soort Jazz/Rock fusie ontstaan en een 3de en laatste groep 'Psychedelic Rockbands' (die wordt voorafgegaan door het conceptalbum Sergeant Pepper..van the Beatles en waartoe oa the Moodyblues en het vroege werk van Pink Floyd en the Nice worden gerekend)zou uiteindelijk uitgroeien tot de Progressieve Rock.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, wel een beetje zwart wit, aangezien elke band natuurlijk anders was dan de anderen met een ander doel, maar voor de rest, +.
amc
12 jaar geleden
Om het uitgebreid te beschrijven krijgen we niet genoeg tekens ;P maar je hebt gelijk!