Muziek is, simpel gezegd, georganiseerd geluid: verschillende tonen worden met elkaar gecombineerd in een bepaald ritme. Toch geven onze hersenen er vele subtiele betekenissen aan. Bij het ene stukje worden we droevig, bij het andere vrolijk, agressief of uitgelaten. Het is bijna een soort tweede taal. En een taal die we al heel vroeg begrijpen.
Baby's reageren sterker op muziek dan op gesproken stem. Sandra Trehub van de Universiteit van Toronto liet baby's van een half jaar kijken naar video's van hun moeder.Op de ene zong ze een kinderliedje, op de andere sprak ze het kind liefkozend toe. De baby's bleven veel langer naar de zingende moeder kijken, ze waren door haar gebiologeerd. En ouders maken daar ook instinctief gebruik van. Proberen ze hun baby - geteisterd door darmkrampjes - te kalmeren, dan zetten ze met een zoete stem een kinderliedje in, of neurien. Kinderen van drie jaar kunnen al heel duidelijk de vrolijke delen uit de muziek van hun cultuur duiden, zo bewijst ander onderzoek. En als ze zes jaar zijn, zijn ze net zo goed in het onderscheiden van melancholie, angst en boosheid in muziek als volwassenen. Een gave die ze de rest van hun leven niet meer kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat het ontspannend is en mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is ontspanning, ontroering, een uitlaatklep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan muziek kun je heel goed emoties plakken en die verbinding blijft bestaan, jaren lang...

En dat is prettig...

Toegevoegd op 16-06-2009 20:44:37
--------------------------------------------------------------------

En muziek is een samenzwering van geluid en stilte...

--------------------------------------------------------------------
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het je gevoel kan beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is een soort minibreak van leven van alledag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek raakt een emotie die vaak verborgen blijft.
Het kan ons hart openen en ons diepste wezen aan de opervlakte brengen, wat anders bijna nooit gebeurt.
Het wordt veroorzaakt door pure schoonheid, die voor iedereen weer anders kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we dan afgeleid worden van al het gekakel, rumoer, lawaai.. whatever..om ons heen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is bij mij, en meer mensen, zeker niet het geval :P Ik kan er niet tegen als mensen niet tegen stilte kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg het een beetje door elkaar :P Die laatste zin is niet aan jou bedoeld
Muziek raakt aan je gevoel, aan je wezenlijke ik...

het roept herinneringen, maar nog veel meer emoties op die aan die herinneringen vast zitten....

Waarom dat zo is....?
het brein werkt veel met ratio, maar in dit geval schiet dat toch echt tekort. Dan zijn het inderdaad die toontjes in een bepaald ritme. Wiskundig, koud en gevoelloos...

Ik denk dat de emoties die je had bij bepaalde muziek, weer terug wakker geroepen worden. Je wentelt je daarin, koestert het.... en versterkt het elke keer dat je het hoort, zoals een spier die fysiek getraint wordt.

zoiets

Verder is het gewoon lekker:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontspanning.. Door muziek denk je minder na in je hoofd omdat je naar de muziek luisterd, je ontspant je dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan dan voor even uit die drukke wereld , en gaat in een eigen wereld.
Je raakt ontspannen en je gaat helemaal in op de muziek op!
Dit is mijn antwoord dan he ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek zijn de kussens waar je hersenen even op mogen rusten. Heerlijk.