Wat was de eerste moderne muziek in Europa, dus niet klassiek. Waarschijnlijk ongeveer vanaf 1900. Waar kwam deze muziek vandaan welk land?

In Amerika had je al de Blues, die al voor 1900 ontpopte, maar Europa is toch de bakermat van de klassieke muziek, wie was de eerste Europeaan die zich begaf op het pad van de moderne muziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Antwoorden (2)

Na de 19e eeuw wordt de lichte of populaire muziek steeds belangrijker. Dit komt natuurlijk ook door de uitvinding van de grammofoonplaat en de radio. Later is de televisie heel belangrijk voor deze muziek.

Vooral Amerika speelt een grote rol in de westerse populaire muziek. Eerst komt hier de blues vandaan: muziek die voortkomt uit de muziek die de slaven op de plantages in Amerika maakten. Blues is meestal droevig: de slaven hadden natuurlijk geen leuk leven.

Later wordt de jazz in Amerika bedacht. De geschiedenis begint in New Orleans waar de muziek ontstaat uit blues, negro spirituals (liedjes over het geloof) en marsmuziek. Deze muziek komt ook van de slaven in Amerika. De jazz is dus van oorsprong zwarte muziek.

Na de Tweede Wereldoorlog krijgen jongeren voor het eerst meer geld te besteden. Ze gaan veel uit en willen daarbij muziek horen die ze leuk vinden: vanaf 1955 is dat de rock en roll. Bijna iedereen heeft nu een radio en steeds meer mensen krijgen televisie. De jongerencultuur wordt steeds belangrijker, en er komen speciale radiozenders voor jongeren (bijv. Radio Veronica). Er komen ook meer programma's voor jongeren op de televisie. Dit maakt dat de muziek die zij draaien, popmuziek, heel populair wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dansmuziek. Uit Duitsland, Frankrijk (chansons). Na 1914 de invloed vanuit Amerika (door soldaten). Opkomst mechanische muziek (radio en grammofoon).