Moeten radiostations geld betalen om nummers uit te zenden?

Ik zat me af te vragen of radiostations geld moeten betalen voor een specifiek nummer, of dat ze er juist geld voor ontvangen. Nummers worden namelijk een hit door radiostations en ik neem aan dat radiostations niet voor muziek aan betalen waar ze nog geen zekerheid over hebben of het wel een hit word. Dankuwel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (6)

Ja, dat moeten ze.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom zou je denken: Dan verdient de muzikant geld, ook speelt de auteurswet een grote rol.
Hoe verdienen ze het terug: Door mensen die hun reclame willen uitzenden op die zender.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat moeten ze, zelfs de piratenstations uit de 60er jaren zoals Radio Noordzee en Radio Veronica hielden al heel nauwkeurig de BUMA-lijsten bij, de SENA bestond toen nog niet maar die houdt tegenwoordig ook al het handje op.

Toegevoegd na 10 minuten:
Radiostations betalen aan deze instanties omdat deze de binnengekomen gelden weer doorgeven aan de musici.
De platenmaatschappij hoeven ze niet te betalen - die geven juist gratis exemplaren aan de DJ's in de hoop dat hun plaatjes dan een hit worden zodat ze er veel van kunnen verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja oke, maar betalen ze ook aan de platenmaatschappijen zelf? En hoe zit dat dan met verzoeknummertjes?
ronron1212
12 jaar geleden
Wat ze uitzenden daar betalen ze voor net als het antwoord al aangeeft BUMA en SENA rechten
Echt wel en dat loopt flink in de papieren per luisteraar
en per land heb je compllet administratie overzicht voor nodig
via een tussen site kan het wel maar of je live kunt uitzenden hiermee weet ik niet.
zie link
12 jaar geleden
ja bij ons wel ik draai zelf ook op internet op radio noordster maar denk gewone station mot het ook betalen wel ja wij maar 10 euro per maand per dj maar das niet veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzorg je er ook verbaal commentaar bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhmmm niet alles maar we zeggen niet elke nummer wat aleen om de 2 off 3 nummers bij sommige om de nummers maar das overdreven dat wil ik ook niet aleen ff om 3 nummers wat zeggen wat volgende nummer is meer niet maar sommige doen het wel maar ik niet zo daar heb ik geen zin in om elke nummer te roepen
nee, de muzikant geeft de cd af of stuurt hem op,in hoop dat het een bekent lied word en veel word gedraaid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een radio muziek uitzend moeten ze daarvoor betalen. Ze hebben hier SENA en BUMA voor nodig wat vrij duur is (ligt aan het aantal luisteraars en nummers enzovoort) Als ze dit niet betalen krijgen ze een hoge boete ;)