Waarom maakt het hout van een elektrische gitaar uit voor de klank?

nvt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de nerven, dichtheid, en hardheid van het hout. Doordat een gitaar bij het aanslaan van een snaar heeft het hout invloed op het geluid wat hierbij vrij komt. Over de grote verschillen tussen houtsoorten en klanken zou je kunnen kijken bij mijn bron.

Toegevoegd na 28 minuten:
Tevens zal je als je een getraind oor heb het verschil nog kunnen horen tussen 2 identieke gitaren die uit hetzelfde hout gesneden zijn. De nerven in een gitaar body zullen nooit het zelfde zijn, en dit kan al veel invloed hebben op de klank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Al het bovenstaande heeft invloed op het geluid welke door de klankkast wordt geproduceerd.
De vraag is echter bij een elektrische gitaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gitaarelement
(Dus wat maakt het voor de elementen uit wat voor hout er is gebruikt?)

Zoals hierboven uitgelegd heeft hout zeker invloed op de klankleur.
Ondanks dat de elementen zelf ook een groot bijdrage aan het geluid hebben zullen ze ook het geluid welke de gitaar zelf produceert oppikken.
Maar het hout zal ook b.v. invloed hebben om resonantie en (dus) b.v. hoelang een snaar blijft trillen.