Hoe ervaren als bassist moet je zijn om de Chapman Stick te leren bespelen? Of is dat niet belangrijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ik denk dat het niet belangrijk is, en dat andere zaken belangrijk zijn. De techniek die je nodig hebt voor het bespelen van een Chapman Stick komt maar gedeeltelijk overeen met het bespelen van een bas(gitaar).

Het wordt sowieso al anders, omdat je als bassist eigenlijk altijd anderen nodig hebt om te spelen. Je speelt immers alleen de baspartij, en dat wordt nu helemaal anders.

De praktijk zal zijn, dat als je al jaren basgitaar speelt in een band, een enorme muzikale ervaring hebt opgebouwd, en dat je dan gewoon ontzettend handig bent. Maar er zullen ook mensen zijn, met zo'n enorme feeling voor dit soort zaken, dat ook zonder ervaring in een bandje, een prima resultaat bereikt kan worden.

Het zal dus afhangen van je muzikaliteit en motivatie. Bekijk onderstaande filmpje en je ziet dat het enthousiasme er gewoon van afspat. Ik stel mij zomaar voor, dat als je deze jongen een maand lang opsluit met alleen een saxofoon, hij na die maand een schitterende saxofoon-solo laat horen. Kortom: je moet vooral handig zijn. En als ervaring dan belangrijk is, dan is het vooral algemene muzikale ervaring.

Ik kan het niet laten om deze video er ook nog even bij te zetten: wat klinkt dit schitterend!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=_JjimMO2SdE
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is natuurlijk prettig als je ruime ervaring hebt op een (bas)gitaar, maar mij lijkt ervaring op een piano of keyboard minstens zo belangrijk.
Op een (bas)gitaar gebruik je twee handen voor het spelen van een noot tegelijk (in het algemeen), maar op een stick speel je met een hand bas en met de andere solo; je moet je handen dus onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken, vergelijkbaar met een klavier.

In het voorbeeld zie je duidelijk dat de speler akkoorden , bas en solo speelt: