Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Merkt iemand die altijd .mp3 gewend is het verschil met .flac?

Ik dacht eraan om misschien eens .flac bestanden te downloaden, maar merk je het verschil als normaal persoon wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Zonder het daadwerkelijk te vergelijken niet. Wordt het achter elkaar afgespeelt en wordt er gevraagd erop te letten kan je het verschil horen.

Zonder aankondiging ; moeilijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, hangt van verschillende factoren af. Heeft hij goeie oren? Draait de muziek op een goede speakerset en vaak erg hard? Dan merk je wel verschil met .flac en .mp3. Als je rustig als achtergrondmuziek luistert dan is het nauwelijks te horen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een .flac bestand bij de compressie geen audio-informatie kwijt raakt is theoretisch een iets betere geluidskwaliteit te verwachten.
Bij compressie naar .mp3 bestanden wordt de audio-informatie die geen hoorbare invloed op de rest van het geluid heeft weggelaten.

Van wikipedia nog even de uitgebreide uitleg:

"FLAC (Free Lossless Audio Codec) is een compressietechniek om audio op te slaan. Dit wordt gedaan zonder enige vorm van gegevensverlies (lossless). Het verschil met MP3 is dat de compressietechniek van MP3 wel gegevens opoffert (lossy), zodat een MP3-bestand dat terug omgezet wordt in een WAV-bestand iets aan kwaliteit verliest ten opzichte van het origineel; hoe groter de compressie, hoe hoger het kwaliteitsverlies. Dit is niet zo bij FLAC: na "decompressie" verkrijgt men een exacte kopie van het oorspronkelijke bestand. Een FLAC-bestand is hierdoor minder compact dan een als MP3 of met een andere lossy methode gecodeerd bestand."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee mp3 haalt namelijk tonen weg die we sowieso niet horen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzin, vrees ik. bij mp3-bestanden zijn de 'bovenste' en de 'onderste' trillingen/tonen weggehaald (kort gezegd), en dit kan je zeker wel horen als die wél in een nummer zitten
Ja, je kan het horen. Ik kreeg bij mp3 een soort heel lichte 'ruis' in mijn hoofd, en bij flac klonk het geluid duidelijk veel voller, het is completer en meer geaard, zogezegd.
dat verschil was duidelijk, we hebben testjes gedaan hier in de huiskamer (wel met ontzettend goede Zweedse speakers, dankzij mijn vriend de geluidsfreak :) ) en hij liet in willekeurige volgorde flac en mp3 afspelen. Het verschil haalde je er goed uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ook wel van de "soort" muziek afhangen.
Ik hoor het zeker.
Maar niet b.v. in de auto. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding