De oorsprong van de benaming djembe is onzeker, zowel in de literatuur als onder Afrikanen doen diverse verhalen de ronde. Zelfs over de preciese spelling en uitspraak heerst onenigheid (djimbe, jenbe, yembe, jambee, djembee of djembé), maar dit vindt ongetwijfeld zijn oorsprong in het feit dat het Malinke een spreektaal is, niet werd opgeschreven en uiteenlopende dialecten kent.
Voor de oorsprong van het woord djembe zal ik twee verschillende verklaringen geven die ik zelf het meest plausibel acht, al is het natuurlijk niet uitgesloten dat geen van deze verhalen klopt.
Het ene vertelt dat de naam djembe zijn oorsprong vindt in het Afrikaanse spreekwoord "Anke djé, anke bé", wat zoveel zou betekenen als: "Kom samen in vrede en eenheid".
Het andere verhaalt over de uitvinder van de djembe: Djimé genaamd. Deze man zou geleefd hebben in de tijd van Kankou Mousa de opvolger van Soundiata Keita en zou de eerste zijn geweest die een djembe construeerde. Men zou de door hem gemaakte trommels Djimé-bara (trommel van Djimé) genoemd hebben. De naam Djimé-bara zou later verbasterd zijn tot Djembe-bara, een naam die inderdaad hier en daar nog gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat weet je vast niet uit je hoofd... Wat is je bron?
DjembéUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Djembé
djembeh, djembee, dzjembee, yembe

Traditionele en westerse houten djembé
Classificatie
membranofoon
slaginstrument

Gerelateerde instrumenten
doundoun, conga, bongo
Portaal Muziek

DjembéDe djembé (ook: djembeh, djembee, dzjembee of yembe) is een trommel die voornamelijk afkomstig is uit West-Afrika: Mali, Guinee, Senegal, Ivoorkust, et cetera.

De traditionele djembé wordt met de hand gemaakt. Een boomstam wordt uitgehold en bespannen met een geitenvel. Dit vel wordt via een touw-bespanning op de djembe bevestigd.

De boom waarvan de traditionele djembés gemaakt worden is de Leky. En de djembés heten origineel: Sambany.

Tegenwoordig worden djembés ook fabrieksmatig geproduceerd. Grofweg bieden slagwerkmerken drie soorten djembés aan:

Fabrieksmatig geproduceerde 'traditionele' djembés; houten trommels met een touwbespanning.
Westerse houten djembés; klinkt warmer en voller dan een fiberglas djembé.
Westerse fiberglas djembés; klinkt wat feller en luider dan een houten djembé.
Fabrieksmatig geproduceerde westerse djembés zijn dus gemaakt van hout óf van fiberglas. Deze djembés hebben meestal ook een natuurvel (geitenvel of buffalovel). Ze zijn echter via spanhaken (spanbouten) op de djembé bevestigd. Dit maakt het heel gemakkelijk om het vel te stemmen of te verwisselen. De onderste foto toont een traditionele djembé (met touwbespanning) én een westerse houten djembé (met spanhaakbespanning).

De djembé kan zittend en staand worden bespeeld. Als de speler zit, dan houdt hij/zij de djembé tussen de benen; de onderkant staat op de grond. De djembé wordt dan iets naar voren gekanteld en met de knieën vastgehouden. Hierdoor is de onderkant van de trommel open waardoor het geluid kan vrijkomen. Wordt de djembé staand bespeeld, dan hangt de djembé aan een koord die over de schouder van de speler rust. Soms wordt de djembé ook bespeeld terwijl deze op een speciale standaard is bevestigd.

De speler kan verschillende klankkleuren bereiken door beide handen te gebruiken en zowel met de vingers als met de vlakke hand te spelen. Sommigen zien ashiko als de 'mannelijke' variant van de 'vrouwelijke' djembé.