Flat en sharp op keyboard

Ik wil een keyboard aanschaffen en ben dus al een beetje youtube tutorials aan het kijken. Praten steeds over bv B sharp, wat is het. Nederlandse wordt daarvoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5.1K

Antwoorden (2)

B sharp is een B met een kruis ervoor, een bis, oftewel een c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je in jouw eigen reactie zegt klopt, alleen B sharp is geen zwarte toets: een halve noot hoger is de C.
Ook F sharp komt op een witte toets uit: G.

De Nederlandse benamingen voor Flat en Sharp is overigens Mol en Kruis, waarvoor ook muzieksymbolen zijn die voor een muzieknoot geplaatst kunnen worden, of aan het begin van de notenbalk: dan gelden ze voor alle noten op die balk op de hoogte van het teken.

Er bestaat ook een herstellingsteken, hiermee geef je aan dat een noot op een balk met beginteken juist niet verhoogd of verlaagd moet worden.

Op een keyboard staan de woorden vaak bij het wiel links van de toetsen, het geeft aan in welke richting je het wiel moet draaien om de gespeelde toon te verhogen of te verlagen. Dan kan de toonverandering zelfs veel meer zijn dan een halve.

Gr. Koos.

Toegevoegd na 46 minuten:
Bij muziekstukken spreekt men van de toonaard: Een stuk is meestal geschreven met de toonladder do-re-mi-fa-sol-la-si in gedachten.
Als je de do op een bepaalde toon kiest, bijvoorbeeld de A, dan zal je, om de tonen met de noten te laten kloppen het volgende moeten spelen voor de toonladder:
A B #C D E #F #G A'
Dit is de toonladder van A majeur, oftewel A sharp.
De toonladder van A mineur of A flat (klinkt "droevig") gaat als volgt:
A B C D E F G A' (toevallig geen halve tonen)
Als je het probeert op een muziekinstrument hoor je wat ik bedoel.

Toegevoegd na 3 uur:
Jefferey heeft mij op een foutje in mijn verhaal gewezen: #F is wél een zwarte toets.
Ik had moeten schrijven: #E = F.
sorry voor de onnauwkeurigheid! :-O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komt een F# niet uit op een G maar op een G mol toch? De zwarte toets tussen de F en de G? Of vergis ik me? E# is wel een F.