Is dit een goede gitaar om mee te beginnen?

Is deze gitaar goed om op te leren spelen? Speelt hij niet te moeilijk? Ashton Western Gitaar D25

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Is een prima start gitaar, deze speelt en klinkt voor een gitaar in deze prijsklasse zeer goed. Als het goed is heeft deze ook een ingebouwd stemapparaat dus wat wil je als starter nog meer.

Ik zou alleen wel even uitproberen of de hals niet te smal is voor je. Zeker als je vingers wat dikker zijn is het als beginner erg lastig spelen op een western gitaar en kun je misschien beter voor een spaanse/klassieke gitaar gaan.

Wat wel weer inhoud dat je op een spaanse/klassieke gitaar met je vingers hoort te spelen en op een western met een plectrum(op de western zit een slagplaat en op de spaanse/klassieke niet)
Op een western gitaar zul je in het begin ook meer last hebben van pijnlijke vingertoppen aan je linker hand i.v.m. de stalen snaren die erop zitten, die zijn wat scherper dan de nylon snaren die op een spaanse/klassieke gitaar zitten.
Maar, wie mooi wil klinken moet pijn lijden.

Laat je in ieder geval niet gek maken, er zit niet veel verschil tussen de starter set gitaren en de losse gitaren van rond de 200 euro.
Zeker voor een beginner niet.

In ieder geval veel succes met je keuze.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je moet een starter set ook niet zien als een definitieve keuze maar meer als een soort kennismakingspakket.
Als het bevalt en je er na verloop van tijd beter in wordt loop je vanzelf tegen de beperkingen aan van een starter gitaar en dan kun je alsnog een investering doen in een duurdere/betere gitaar.
Maar lukt het allemaal niet zo en ga je er na verloop van tijd steeds minder mee doen dan voldoet een start gitaar toch prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het belangrijkste is dat je de gitaar mooi vindt klinken! Qua spelen is er nauwelijks verschil, alleen zal je bij een western gitaar sneller last hebben van je vingers, vooral in het begin. Bij een spaanse gitaar heb je daar veel minder last van. Welke gitaar je pakt is dus persoonlijk. Je kan een gitaar van 90 euro mooier vinden klinken als eentje van 1000 euro, om het zo uit te drukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat het een startersset is, dat zou ik nooit pakken! Ga naar je dichtsbijzijnde gitaar/muziek winkel en sla een paar gitaren aan. Zo kan je vergelijken welke je het mooiste vindt klinken!

Zelf ben ik er tevreden over de Johnson gitaren! Erg helder maar niet hard van klank, niet te duur, maar de afwerking is niet helemaal 100%.

Verder zou ik Elixir snaren aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom raden veel mensen starterssets af? Natuurlijk, ze zijn niet het beste wat er is, maar om te leren spelen en te ontdekken of je eigenlijk wel gitaar wilt leren spelen, zijn ze hartstikke handig. Ik ben ook met een startersset begonnen en dat is helemaal niets vergeleken bij wat ik nu heb, maar zonder startersset had ik dat nooit gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat startersets extreem duur zijn voor wat je krijgt...
Die tas die koop je er ook wel bij voor een tientje, een capo heb je niet meteen nodig, een plectrum kost 10 cent het enige wat een beetje duur kan zijn is het stemapparaat. Je kan veel beter meteen je gitaar uitzoeken in een winkel waar ze je ook kunnen adviseren dan een verassingspakket te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je slechte ervaringen met starterssets, aangezien ik een hele goede had voor een goede prijs. Ik betaalde iets van €120,- voor een gitaar en versterker (25 watt) en een vriend van me heeft een gitaar ter waarde van €50,- en een versterker ter waarde van €70,- in een combo-pakket gekocht voor €100,-. Van een capo in een starterspakket heb ik nog niet gehoord en van een stemapparaat ook niet. Wat betreft de tas is dat vaak wel een beetje oplichting. Maar je moet gewoon overal zoeken en testen en het valt echt reuze mee hoe extreem duur het is voor wat je krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elektrische gitaren valt het nog mee inderdaad, maar bij akoestische niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een starter is dit toch een prima begin.
Is best een aardig gitaartje.
Ik heb er bij de muziek winkel wel eens mee geworsteld maar dat viel me reuze mee hoor.
Klonk goed en speelde erg licht. Had trouwens ook een ingebouwd stem apparaat, voor een starter ideaal zou ik zeggen. kijk ik speel zelf op een martin maar dat ga ik een beginner toch echt niet aanraden, hoe goed ik deze gitaren ook vindt. Het eerste half jaar hoor je toch het verschil niet na verloop van tijd gaan de volhouders(en dat zijn er volgens mij minder dan de doorzetters)vanzelf tegen de beperkingen oplopen.
Wanneer je een gitaar gaat uitzoeken let dan speciaal op de breedte van de hals en dat deze bij jou handen past.
Een spaanse gitaar heeft een veel bredere hals dan bijvoorbeeld een western gitaar.
Verder moet je hem gewoon mooi vinden klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de breedte van de hals! Maar na mijn ervaring wen je daar snel genoeg aan! Toen ik begon had ik een spaanse gitaar, na een jaar de overstap gemaakt naar een Johnson gitaar, en daar ben ik héél erg blij mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jarenlang klassiek gespeeld maar door de brede hals van de klassieke gitaren had ik zeker een handicap.
Speel nu op een Richwood hollow body met een smalle hals en heb er veel meer plezier in.
Het beste advies wat ik kan geven is om naar een winkel te gaan en gewoon een paar gitaren uit te proberen. Het is altijd heel persoonlijk wat je mooi vindt klinken en wat je lekker vindt spelen. Een startersset is op zich prima om uit te proberen of je het leuk vindt, maar je moet je wel realiseren dat je als je er mee door gaat waarschijnlijk vrij snel een nieuwe zult willen kopen. Gitaren uit een startersset zijn nu eenmaal kwalitatief niet hoogstaand. Aan de andere kant is het beter om nu eerst een goedkope gitaar te kopen dan een van 200-300 euro, omdat je later vermoedelijk toch overstapt naar een gitaar in een hogere prijsklasse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou om te leren liever een klassiek Spaans gitaartje nemen.
Je hebt dan wat meer ruimte voor je vingers en nylon snaren zijn niet zo hard om in te drukken. Een Hohner Natuur heb je al voor E100,-.
En bedenk dat je op je eerste gitaar toch nooit erg lang blijft spelen, wat je nu ook koopt.
Als je eenmaal beter kunt spelen kun je ook beter beoordelen wat je wilt hebben.