Hoe staat het met de rechten van midi muziek die je op een CD zet met eigen en orginele teksten? Midi is niet een muziekstuk maar data!

Midi wordt door iemand anders "Ingespeeld" en is dus niet meer orgineel. Vaak betaal je al "rechten"via het inkoopstation bijv. Midifarm etc. Als je dan een CD maakt en je wil dit officieel doen (dus in een fabriek laten persen of dupliceren)moet je dan ook nog eens aan Buma/Stemra afdragen? Ik vind de uitleg van Buma/Stemra op zich hier onduidelijk over! Er schijnt zelfs een verschil te zijn in dupliceren en/of persen!

Grtjs
Pieter

Toegevoegd na 22 uur:
Hoe staat het dan met de midi die je via het internet binnenhaalt en dan de slogan "alles wat op het internet staat is vrij"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Op het originele stuk muziek is het auteursrecht van toepassing. De muzikant die het "werk" heeft ingespeeld en verspreid heeft daarvoor toestemming nodig gehad en op zijn/haar arrangement (bewerking, keuze van midi-instrumenten en tempo, etc.) gelden weer rechten (auteursrecht, ev. naburige rechten). Midi is wel data en anders dan mp3- of wave-bestanden, maar het lijkt meer op het originele notenschrift - en dat wordt juist gebruikt als basis voor het vastleggen van auteursrecht op je muziek.

Voor eigen gebruik (in huiselijke kring) kun je zonder problemen een CD met eigen teksten opnemen. Om de CD te verspreiden, of te draaien op een feest, moet je toestemming hebben van de auteur (en muzikant, bewerkers en producers) van de muziek. Voor het persen van CDs moet je hiervoor betalen aan Stemra (voor het mechanisch recht).

Kort samengevat: of de muziek nu in midi, geluidsgolven, of in notenschrift staat, auteursrecht is van toepassing. Om een bewerking te maken en die te verspreiden, heb je toestemming nodig van de auteur, die je meestal krijgt door een vergoeding via Buma en/of Stemra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een cd maakt voor jezelf, is er niets aan de hand.
Maar ga je meerdere cd's (laten) maken en deze verspreiden dan krijg je gewoon te maken met auteursrechten (Buma/Stemra/Stichting Brein). Het maakt niet uit of je daarvoor midi-files, mp3's of enig ander formaat voor gebruikt.