Je moet eerst weten welke maatsoort het liedje heeft: is het een driekwarts, vierkwarts, zesachtste, of andere maatsoort? Driekwarts betekent dat er drie kwarten in één maat staan. Dan kan je met het ritme mee tellen: één, twee, drie - twee, twee, drie - drie, twee, drie - vier, twee, drie - vijf, twee, drie - enzovoorts.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo ongeveer
+
Amadea
12 jaar geleden
Dan zou ik graag willen weten wat de reden is dat er een negatieve duim is geplaatst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf het minnetje niet, maar misschien omdat er alleen een 2-kwarts maat, 3-kwarts maat, en een 4-kwarts maat zijn.
En dan tel je dus zo; 1-2 1-2 1-2, of 1-2-3 1-2-3 1-2-3, en anders 1-2-3-4 1-2-3-4 1-2-3-4
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor. Er bestaan nog véél meer maatsoorten. De lastigste vind ik de zevenachtste. En je hebt vijfachtste, twaalfachtste, negenachtste, tweeachtste, vierachtste, zeskwarts. En dan heb ik ze nog niet allemaal genoemd. Er zijn muziekstukken waar meerdere maatsoorten in gebruikt worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, spijt me, je hebt gelijk.
Ik was in de war met piano/keyboard spelen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of turven, of iedere eerste tel een streepje zetten.

Andere antwoorden (2)

Echt horen kun je het niet, maar antwoord twee zou en goede educated best guess zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een maat is een eenheid van een x-aantal 'tellen' (2 tellen, 3 tellen, 4 tellen is het meest gangbare) waarbij de eerste tel de nadruk heeft. Dat wil zeggen die hoor je sterker. Dus; hard, zacht, zacht ...zou dan een maat zijn met drie tellen, de zogenoemde 3 kwarts maat.

Zorg dat je precies weet in welke maatsoort het stuk muziek staat. En dan ga je die eenheden / maten tellen aan de hand van elke eerste tel die wat zwaarder doorkomt in het gehoor.

Bij het tellen van het aantal maten is het belangrijk dat je allereerst de maatsoort identificeert en vervolgens de maten (de eenheden gevormd door een cluster van tellen) telt, en niet de afzonderlijke tellen gaat tellen.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om er achter te komen in welke maatsoort een liedje zich bevindt is het handig om de bladmuziek in te kijken. Tellen is dan een fluitje van een cent.