Hey ik ben 17 jaar en ken de basis al van de keyboard en gitaar, maar heb er laatste jaren niets mee gedaan. Ben ik te oud om te leren ?

Mijn eigenlijke vraag is dus: "Er zijn mensen die zelf liedjes kunnen maken of kunnen naspelen door het enkel te horen. Ik ben al 17 jaar, ben ik te oud om dat nog te kunnen leren ?

Toegevoegd na 45 seconden:
En voor de gitaar ? Of elk andere instrument ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (8)

Simpel antwoord: Je bent nooit te oud om te leren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 15 en wanneer ik achter de computer ga zitten met een gitaar en een niet al te moeilijk nummer op zoek om te spelen, kan ik het zonder problemen, zonder les.
En 17 is 2 jaar ouder, dus ik denk dat jij het ook wel kan ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en zeker keyboard moet niet echt een probleem zijn, dat is niet zo moeilijk en het ding zit niet ingewikkeld in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet wat voor liedjes jij hebt maar klassieke muziek en moeilijke pop muziek is echt niet zonder te oefenen en ervaring even na te spelen!!akkoorden wel..wat vooral op de gitaar is..dan speel je de akkoorden keyboard kan dat natuurlijk ook alleen dat hangt ervan af als je de melodie/vocal met het keyboard doet of met je stem..maar je spreekt haar nu wel heeeeel veel hoop in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoordgever had het dan ook over: "een niet al te moeilijk nummer".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'en 17 is 2 jaar ouders, dus ik denk dat jij het ook wel kan' Het kan ook per persoon verschillen hoe je het oppakt. Iemand van 10 met veel muzikaliteit in zich kan het misschien wel stukken beter spelen als iemand van 30' Die laatste regel klopt dus naar mijn idee niet helemaal...
je bent nooit te oud om te leren ...mijn vader begon rond zijn 20ste (geloof ik ) met gitaar ...daarvoor drumde hij
voor de rest kan je als je 4 jaar oefent goed piano spelen
je moet alleen niet alleen oefenen : je moet veel spelen heel veel spelen .
tip zet de piano /keyboard/ander instrument op je kamer en speel als je een spel aan het laden bent (dan speel je namelijk best vaak)
en ram soms willekeurige akkoorden/noten aan en probeer er een leuk dreuntje van te maken
het grootste nadeel van oud beginnen is dat je verwacht dat je bekende nummers snel kan spelen ...en dat valt meestal best tegen
maar als je een maal op weg bent leer je het zo
suc6

Toegevoegd na 2 minuten:
en na spelen door te horen kan wel... met veel foute noten red je het wel een keer .Alleen is best lastig
al leer je wel veel nummers door gewoon naar youtube te gaan en in te tikken
how to play on ...of zo iets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het altijd leren, daar ben je zeker niet te oud voor, dat kan je je hele leven blijven doen, leren.

Sommige mensen hebben een zgn muzikaal gehoor, die kunnen makkelijker dingen naspelen dan iemand die dat niet heeft. Maar met veel oefenen kan iedereen het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee natuurlijk niet, niemand is nooit te oud voor muziek, muziek voel je met je hart, of je het kan of nou niet, de ene kan het niet en de ander wel, maar ieder heeft gevoelens voor muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar alles met talent en interesse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, je bent nooit te oud om te leren. Ik drum vanaf mijn 15e en ik leer nog steeds. Ik hoor iets nieuws of iets wat mijn aandacht trekt en ga dan oefenen om dat ook te kunnen spelen. Ik speel regelmatig met zowel jonge als oude(re) mensen. De één speelt al zijn hele leven, anderen zijn er op latere leeftijd mee begonnen. Maakt allemaal niets uit: het allerbelangrijkste is dat je het leuk vindt om te doen: of je nou virtuoos bent, of goed, of matig is niet het belangrijkste: samen (of alleen, ook goed) muziek maken is big fun! Blijf lekker spelen, pak je oude instrument (of een nieuwe) weer op en ga aan de gang: Hals- und Beinbruch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals iedereen al zegt: je bent inderdaad nooit te oud om te leren! Ik zal je in ieder geval wat handige tips geven voor de piano/keyboard waardoor het spelen makkelijker kan gaan.

- Begin met akkoorden (Prime, seconde, terts) Je kunt op internet wel speciale pianoboeken voor akkoorden vinden en hoe dat werkt. Ik weet niet of je weet wat akkoorden inhoudt? Maar anders wil ik je daar ook nog wel wat meer over vertellen. Je kunt in ieder geval van heel veel nummers op internet de akkoorden vinden, in de bron heb ik een voorbeeld gedaan.
- Op youtube kun je bij veel nummers de 'tutorial' vinden voor de piano/keyboard. Zie bron voor een voorbeeld.
- Gebruik boeken voor beginners om op die manier jezelf noten aan te leren. Op die manier krijg je vanzelf het gevoel in de vingers en kun je sommige liedjes zo meespelen.

Als je meer info wilt, kun je dat gerust vragen :)