Moet je voor de instrumentale versie voor een liedje auteursrecht betalen als je het gebruikt voor een cover ( voor yt en webshop ) ?

Mijn vraag vandaag is nogal redelijk ingewikkeld . Het luid als volgt : Als je een cover maakt van een bekend liedje zoals grenade van Bruno Mars , moet je dan geld betalen als je het op youtube zet of een ander geval als je het te koop zet op je webshop op je eigen website ? Hoe werkt dit juist ? Bijv dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=7ae-ZVoBy_M&feature=relmfu .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (1)

Ja.
Als je een eigen uitvoering of een cover maakt, moet je auteursrechten betalen aan de componist van het stuk. Anders is het plagiaat, want het melodietje is al eens door iemand bedacht.
Dat kan soms heel ingewikkeld liggen, vooral als de grens tussen inspiratie en plagiaat onduidelijk wordt, maar als je rechtstreeks een nummer hebt gecovered, ligt het vrij duidelijk.

Je mag het trouwens wel voor jezelf maken of spelen, maar zodra je gaat publiceren of optreden, moet je dokken. Vaak dragen artiesten hun rechten over naar de platenmaatschappij, en moet je dus niet rechtstreeks bij de artiest maar bij zijn uitgever zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. De maker is eigenaar van de song en het auteursrecht bepaalt dat een vertolker van de song moet betalen voor het gebruik of de uitvoering van de song. Wat vaak gebeurt is dat je als "coveraar" bij live-optredens de buma/stemra-kosten overdraagt aan de zaal/locatie waar de performance plaatsvindt. Dus de "zaal" is verantwoordelijk voor de afdracht van deze kosten. Gebeurt vaak niet, maar dat is een ander verhaal.